پرنده مهاجر گيلانشاه ابرو سفيد در معرض انقراض است

چهار‌شنبه ۶ شهریور ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۳ بازدید


افسري روز سه شنبه به خبرنگار ايرنا اظهار كرد: با توجه به مهاجر بودن و تعداد كم آن در ايران ضروري است نسبت به شكار و برداشت اين نوع پرنده در منطقه حفاظت شده گاندو واقع در جنوب سيستان و بلوچستان تدابير حفاظتي اتخاذ شود.
وي گفت: گيلانشاه ابرو سفيد متعلق به راسته آبچيليك سانان و تيره آبچليكيان است و ۳۲ گونه پرنده از اين تيره در ايران وجود دارد كه بيشتر آن در مناطق ساحلي شرق و جنوب سيستان و بلوچستان قابل مشاهد است.
وي اظهار داشت: اين پرنده در فهرست قرمز IUCN به عنوان كم اهميت طبقه بندي شده و در سواحل جنوبي ايران بويژه سواحل منطقه حفاظت شده گاندو به صورت مهاجر عبوري در زمستان ها مشاهده مي شود.
مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان افزود: اين پرنده ۴۰ تا ۴۲ سانتيمتر طول دارد و فاصله دو سر بال هاي آن ۷۶ تا ۸۹ سانتيمتر است.
وي ادامه داد: اين پرنده از گيلانشاه كوچكتر و كمرنگتر است و در زمستان بيشتر در سواحل دريا، خليج هاي كوچك و ساحلي شني و گلي به سر مي برد و جايي كه آب در پهنه هاي گلي عقب نشيني مي كند بهترين مكان براي تغذيه اين پرنده است.
افسري گفت: گيلانشاه ابرو سفيد در اين مكان ها به جستجوي كرم ها، خرچنگ ها و حلزون ها مي پردازد و همچنين از حشرات، عنكبوت ها، هزار پاها، مارمولك ها، بي مهرگان و مواد گياهي نيز تغذيه مي كند و معمولان خرچنگ ها را توسط ضربات منقار قطعه قطعه كرده و سپس مي خورد.
وي افزود: صداي اين پرنده در پرواز شبيه بي بي بي بي است و اغلب در زمين هاي باير و همچنين در پوشش گياهي كوتاه در مكان هاي باز آشيانه سازي مي كند.
مديركل حفاظت محيط زيست سيستان و بلوچستان بيان كرد: گيلانشاه ابرو سفيد پرنده اي منزوي است و بدنش نخودي رنگ داراي لك هاي قهوه اي تيره است.
وي گفت: منطقه حفاظت شده گاندو با مساحت ۴۶۵ هزار و ۱۸۱ هكتار در انتهاي گوشه جنوب شرقي كشور در طول مرز ايران و پاكستان قرار دارد و محدوده آن در مسير رودخانه سرباز و باهوكلات تا درياي عمان است.
وي افزود: وجود جنگل هاي حرا و تالاب هاي موجود در خليج گواتر موجب ارزشگذاري بين المللي به منطقه حفاظت شده گاندو شده است.
وي بيان كرد: اين منطقه محل بسيار خوبي براي زيست پستانداراني از قبيل جبير، كفتار، شغال و سنجاب بلوچي، آبزيان و دوزيستاني از جمله تمساح پوزه كوتاه ايراني، لاك پشت سبزدريايي و ماهي گل خورك و پرندگاني مانند گيلانشاه ابرو سفيد، فلامينگو، عقاب ماهيگير، عقاب دريايي دم سفيد، چاخ لق، دراج، شبگرد بلوچي، گنجشك بلوچي، شهدخور، عقاب دشتي و بسياري از پرندگان خاص شبه قاره هند است

دیدگاه خود را بیان کنید