35میلیارد ریال برای مطالعات واجرای فاز 2بندر صیادی کنارک اختصاص یافت

چهار‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵  ۰ نظر   ۷۴ بازدید
35میلیارد ریال برای مطالعات واجرای فاز 2بندر صیادی کنارک اختصاص یافت

سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان گفت: 85 میلیارد ریال برای انجام مطالعات و اجرای مرحله 2 بندر صیادی کنارک پیش بینی شده که هم اینک 35 میلیارد ریال آن اختصاص یافته و موافقتنامه مربوطه در حال مبادله است.

مهرداد میرزایی روز چهارشنبه اظهار داشت: مطالعات مرحله 2 بندر صیادی کنارک با هدف ساماندهی و پهلوگیری 650 فروند قایق صیادی در حال انجام است تا ظرفیت آن به حدود سه برابر فعلی برسد.
وی گفت: عملیات ساخت مرحله نخست بندر صیادی کنارک در سال 1375 آغاز شده و در سال 1383 به بهره برداری رسیده است.
وی گفت: وسعت حوضچه مرحله نخست بندر کنارک 12 هکتار، طول موج شکن 941 متر، طول راه ارتباطی بندر سه هزار و 50 متر و طول اسکله پهلوگیری 250 متر است.

سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان ادامه داد: 242 فروند لنج و 228 فروند قایق سالانه 50 هزار و 924 تن صید به ویژه تن ماهیان را در بندر صیادی کنارک تخلیه می کنند.
میرزایی بیان کرد: بندر صیادی کنارک واقع در دهانه آبهای اقیانوس هند در ردیف 50 بندر کددار تن ماهیان جهان قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد: بندر کنارک دارای یکی از بزرگترین و فعال ترین شهرک‌ های صنعتی استان است بطوریکه هم اینک 9 کارخانه تن ماهی با ظرفیت سالانه 46 هزار تن در آن فعال است.
وی افزود: 11 بندر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید شامل بنادر تیس، کنارک، رمین، زرآباد، پزم، چابهار، بریس، گواتر، جد، تنگ و پسابندر در حوزه شهرستانهای چابهار و کنارک برای صید و صیادی فعال هستند.
وی افزود: 930 فروند لنج و هزار و 400 فروند قایق صید و صیادی با حدود 25 هزار نفر صیاد دائمی و فصلی در قالب 34 تعاونی صیادی در حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان فعالیت دارند.
وی گفت: 107 واحد صنایع شیلاتی در نوار ساحلی استان وجود دارد که از جمله آنها کارخانه های تولید کنسرو ماهی است که نقش مهمی در بسته بندی و صادرات تن ماهیان دارند.
سرپرست اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تخلیه و بارگیری آبزیان در بنادر رمین و کنارک بصورت مکانیزه انجام می شود که این سامانه ضمن تسریع در تخلیه، از افت کیفیت ماهی نیز جلوگیری می کند.
میرزایی افزود: بیش از 80 درصد شناورهای صیادی دریای عمان (مکران) واقع در جنوب سیستان و بلوچستان متعلق به شهرستان کنارک است.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت بندر صیادی کنارک بعد از گذشت سالها با تخصیص 10 میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد چابهار و 11 میلیارد ریال از سوی استانداری سیستان و بلوچستان اقدامات لازم برای روشنایی اسکله و بندر کنارک انجام شده است.
وی تصریح کرد: کنارک یکی از نقاط راهبردی و اقتصادی در سواحل مَکُران است که از 11 اسکله حوزه اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان و هفت اسکله صیادی در محدوده این شهرستان برخوردار است.
سیستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 کیلومترمربع گستره، 310 کیلومتر مرز آبی و 1100 کیلومتر مرز خاکی با کشورهای پاکستان و افغانستان، دارای ۱۹ شهرستان است.
این استان به سبب گستردگی منابع آبی دارای 2 اداره کل شیلات در شمال و جنوب استان است که اداره کل شیلات سیستان مستقر در زابل واقع در شمال استان وظیفه کنترل و حمایت از منابع آبی داخلی و اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان مستقر در بندر چابهار واقع در جنوب استان در حوزه آبهای دریای عمان فعال است.
بندر کنارک در 45 کیلومتری غرب شهرستان چابهار واقع شده است و تا زاهدان مرکز سیستان وبلوچستان 635 کیلومتر فاصله دارد

منبع : ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید