هامون به عنوان نقطه اوج و شاخص بارز منطقه سیستان است

چهار‌شنبه ۳ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید

هامون به عنوان نقطه اوج و شاخص بارز منطقه سیستان است
خبرگزاری فارس از زابل، هوشنگ ناظری صبح امروز در جلسه فرهنگی سیستان و حوزه فرهنگی هامون در فرمانداری زابل ضمن تبریک هفته دفاع مقدس اظهار داشت: زنده کردن یاد هامون وظیفه‌ای برای مردم سیستان است.
فرماندار زابل به مشکلاتی که 15 سال است دریاچه هامون به آن دچار شده اشاره و افزود: به هر گونه‌ای برنامه ریزی صورت می‌گیرد تا مشکلات هامون به گوش افراد موثر جامعه برسد.
معاون استاندار و فرماندار ویژه زابل گفت: هر منطقه‌ای برای خود شاخصی دارد، در همه دنیا سیستان را با شاخص هامون می‌شناسند هامون بعنوان نقطه اوج و شاخص بارز منطقه سیستان است.
ناظری وضعیت هامون را وضعیت تلخ دانست و یادآور شد: آنچه که امروز از هامون مشاهده می‌شود غفلت چند ساله مسئولان است که معضلات و مشکلاتی برای این تالاب رقم زده است.
وی اذعان داشت: آن چیزی که در حق هامون است ادا نشده است.
فرماندار زابل تاکید کرد: برای نجات تالاب بین المللی هامون یک مجموعه فعال شوند، سلسله مباحث «هامون را در یابید» را مطرح و محور کار برای هامون کار فرهنگی باشد.
در ادامه این جلسه مدیر کل شیلات سیستان نیز اظهار داشت: بهترین ابزار برای نجات هامون کار فرهنگی است.
حسن خمر افزود: امروز ما شاهد این هستیم برای دریاچه ارومیه تمام کشور مامور و در صدد رفع این مشکل هستند.
وی با بیان اینکه برای احیا دریاچه هامون نیازمند آب هستیم، گفت: تا آب نباشد دریاچه هامون احیا نمی‌شود.
مدیرکل شیلات سیستان مطرح کرد: با استفاده از روابط دو جانبه بین کشور ایران و افغانستان حداقل آب شرب حق آبه تالاب را می‌توان مطالبه کرد و از همه ابزارها استفاده تا بتوانیم سهم آب را از کشور افغانستان دریافت کنیم.
حسن خمر تامین کل آب دریاچه بعد از چند سال خشکسالی متداول را غیر ممکن ارزیابی کرد و گفت: تالاب بین المللی هامون با 570 هزار هکتار وسعت و با حجم 10 میلیارد متر مکعب به نظر نمی‌رسد بتوان آب شیرین آن را تامین کرد.
وی انتقال آب از دریای عمان به دریاچه هامون را نقطه مثبت ارزیابی کرد و افزود: با برنامه ریزی درست و مطالعات دقیق بر روی این دریاچه می‌توان این طرح را زود اجرا کرد

دیدگاه خود را بیان کنید