840 هزار تن ماهي در آبهاي کشور صيد شد

پنج‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید



واحد مرکزی خبر: سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران اعلام کرد : صید ماهی در آب های دریای خزر، عمان و خلیج فارس در سال گذشته به 840 هزار تن رسید که بیشترین میزان در تاریخ کشور است.
به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ، علی اصغر مجاهدی در جلسه خبری امروز با اشاره به اینکه سهم صید در دریای خزر سال گذشته 40 هزار تن بود ، افزود: بیشتر صید مربوط به دریای عمان و خلیج فارس با 460 هزار تن معادل 55 درصد است.
وی گفت: پارسال 340 هزار تن ماهی نیز در بخش آبزی پروری تولید شده است.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات درباره شرایط صید ماهیان کیلکا در دریای خزر هم گفت : تا سال 87 ماهی کیلکیا سهم عمده ای در صید دریای خزر داشت و حدود 95 هزار تن ازا ین نوع ماهی صید می شود اما به علت وجود مهاجم شانه دار در اکوسیستم دریای خزر جمعیت این ماهی به شدت کاهش یافت و سال گذشته با اقدامات حفاظتی از این گونه و افزایش نسبی جمعیت ، میزان صید هم به 24 هزار تن رسید.
مجاهدی درباره راهکارهای مقابله با گونه مهاجم شانه دار دریای خزر گفت: هر اقدامی برای مبارزه بیولوژیک با این گونه مهاجم نیازمند توافق 5 کشور منطقه دریای خزر است که
هنوز به توافق دیگر کشورها نرسیده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران گونه دیگری از مهاجم شانه دار را که در اصل گونه موجود در دریای خزر به عنوان غذای آن تلقی می شود ، معرفی کرده است که دیگر کشور هنوز با رهاسازی این گونه و اجرای این روش موافقت نکرده اند.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری درباره روند اجرای طرح مشترک پنج کشور ساحلی دریای خزر برای حفاظت از ماهیان خاویاری گفت: ترکمنستان پیش نویس حفاظت از ماهیان خاویاری خزر را آماده و ارائه کرده است که در صورت تصویب نهایی ، برای حفاظت و ارتقای ذخایر این گروه از ماهیان اجرایی خواهد شد.
مجاهدی با اشاره به اینکه ماهیان خاویاری در مقایسه با دیگر ماهیان عمر بیشتری دارد و در سنین 14، 10 و 7 سالگی به بلوغ و تخم گذاری می رسد ، افزود: بازسازی ذخایر ماهیان خاویاری شرایط سختی دارد و با این وجود جمهوری اسلامی ایران موفق شد سال گذشته 4 تن بچه ماهی پرورشی خاویاری را در دریای خزر رها سازی کند.
وی گفت: از آنجا که ماهیان خاویاری از گروه ماهیان مهاجر است و برای تخم ریزی به رودخانه ها مهاجرت می کند رژیم نامناسب آبی رودخانه های شمال کشور به علت وجود آلودگی ها سبب کاهش چشمگیر تخم ریزی ماهیان خاویاری شده است.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات تاکید کرد: صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر برای پنج کشور ساحلی این دریا ممنوع است و صید فقط به منظور استحصال تخم ماهیان برای تولید بچه ماهی انجام می شود و پارسال 4 تن تخم ماهی معادل 68 تن حجم وزنی زنده از دریای خزر صید شد.
مجاهدی درباره شرایط صید ماهیان استخوانی کپور، کفال و ماهی سفید در دریای خزر گفت: سال گذ شته 16 هزار تن از ماهیان استخوانی در دریای خزر صید شد که با توجه به شرایط نامناسب زیست محیطی رودخانه کاهش یافته است.
وی افزود: به منظور حفاظت از ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر سالانه 200 تا 300 میلیون بچه ماهی استخوانی رهاسازی می شود.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات درباره صید تن ماهیان در آبهای جنوبی کشور افزود: براساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد quotation mark فائو quotation mark 6 درصد سهم صیادی جهان از این نوع ماهی است و این عدد در ایران 50 درصد معادل 236 هزار تن است که رقم بسیار
خوبی محسوب می شود.
مجاهدی گفت: شرایط صید تن ماهیان بر اساس کمیسیون منطقه ای تحت مدیریت سازمان بین المللی ای یو تی سی که وابسته به سازمان فائو است انجام می شود.
وی سهم جمهوری اسلامی ایران را در برداشت تن ماهیان تا سال دو هزار میلادی 22 درصد اعلام کرد و افزود: این سهم تا سال 2012 میلادی به دو برابر رسیده است.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری میزان صید ماهیان کف زی شامل حلوا سفید، حلواسیاه ، شوریده، راش کو و هامور را در دریای عمان و خلیج فارس 170 هزار تن اعلام کرد و گفت: سازمان شیلات برای حفاظت از این گونه ها برای صید ، محدودیت ایجاد کرده است و اجازه ورود ناوگان جدید را برای بهره برداری از این ذخایر نمی دهد.
وی افزود: جلوگیری از ورود فاضلاب های صنعتی، خانگی، کشاورزی و نفتی و ایجاد زیستگاه های مصنوعی برای حفاظت از ذخایر ماهیان کف زی از اقدامات سازمان شیلات است.
سرپرست معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات میزان صید میگو را در کشور 9 هزار تن اعلام کرد و گفت : برای حفاظت از دیگر ذخایر آبی روش صید میگو تغییر کرده و ابزار کاهنده خسارت روی لنج های صیادی نصب شده است.
مجاهدی درباره میزان بهره برداری ایران از منابع آبزی در دریای عمان و خلیج فارس افزود: میزان صید در آبهای جمهوری اسلامی ایران 480 هزار تن است و بحرین ، عمان، امارات ، قطر، کویت و عربستان در مجموع 360 هزار تن برداشت کرده اند.
وی صید ماهیان سطح زی را در آب های جنوبی کشور 38 هزار تن اعلام کرد و گفت:‌ در 3 سال اخیر شناورهای ویژه برای صید فانوس ماهیان تهیه شده است که می توان میزان صید این نوع ماهیان را تا 300 هزار تن در سال افزایش داد

دیدگاه خود را بیان کنید