استفاده از بيوپلاستيک سنتز شده درجيره غذايي 2گونه ماهي

پنج‌شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

استفاده از بيوپلاستيک سنتز شده درجيره غذايي 2گونه ماهي
واحد مرکزی خبر:پژوهشگردانشگاه ارومیه نخستین بار از بیوپلاستیک سنتز شده درگونه های خاصی از باکتری ها در جیره غذایی ماهی خاویاری و ماهی قزل آلای رنگین کمان استفاده کرد.
ابراهیم حسینی نجدگرامی عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه گفت:
بیوپلاستیک یا پلیمر پلی بتا هیدروکسی بوتیرات در سیتوپلاسم باکتری ها تحت شرایط خاص محیطی تولید می شود و پس از مصرف در سیستم گوارش آبزیان تبدیل به اسید چرب کوتاه زنجیره بتاهیدروکسی بوتیریک اسید می شود که علاوه بر انرژی زا بودن برای موجود آبزی، باعث افزایش ضریب ایمنی روده (افزایش اسیدیته، کاهش باکتریهای پاتوزن و غیره) می شود.
وی افزود: : بیوپلاستیک پس از استفاده در جیره غذایی 2 گونه ماهی (قزل آلای رنگین کمان و ماهی خاویاری سیبری)،
افزایش رشد ماهیان و همچنین افزایش ضریب ایمنی روده ماهیان پس از اتمام دوره تغذیه شد.
عضو هیأت علمی دانشگاه ارومیه افزود: استفاده از این ماده همچنین در افزایش مقاومت آرتمیا فرانسیسکانا در برابر پاتوژن ویبریو هاروی بسیار موثر است.

استفاده از بیوپلاستیک ها با توجه به امکان تجزیه سریع آن بوسیله باکتری ها و میکروارگانیسمها در بسیاری از کشورهای صنعتی متداول شده است.

مواد پلیمری مصنوعی و پلاستیک ها کاربردهای وسیعی از جمله در ساخت وسایل خانگی، اسباب بازی‌ها، بسته بندی‌ها، کیف و چمدان و غیره دارند اما با توجه به تجزیه نشدن سریع این پلاستیک ها بوسیله میکروارگانیسم های طبیعی، معضلات زیست محیطی بسیاری را در برخی از کشورها باعث می شوند

دیدگاه خود را بیان کنید