ساخت سامانه‌ای برای جلوگیری از خسارت به تجهیزات پتروشیمی

دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

ساخت سامانه‌ای برای جلوگیری از خسارت به تجهیزات پتروشیمی
عرش نیوز:علی صانعی- مجری طرح در گفتگو با خبرنگار مهر پدیده کشند سرخ را ناشی از تکثیر فیتوپلانکتون‌ها در آب دریا دانست و گفت: هر ساله در فصول خاصی بر اثر تغییرات جوی و محیطی و به علت نفوذ فاضلاب‌ها به آب دریا پدیده کشند قرمز در آب‌های خلیج فارس شدت می‌گیرد که خسارات زیادی به محیط زیست دریا و اکو سیستم منطقه و همچنین به تجهیزات صنایع نفت، گاز و پتروشیمی وارد می‌کند.
وی با بیان اینکه کشنده قرمز همچنین باعث تغییر خصلت‌های شیمیایی آب می‌شود، اظهار داشت: فیتوپلانکتون‌ها با مصرف اکسیژن آب موجب خفگی و مرگ ماهیان خواهند شد.
صانعی از اجرای پروژه تحقیقاتی در این زمینه خبر داد و یادآور شد: در این تحقیقات به بررسی امکان استفاده از قطعات الکترونیکی برای شناسایی فیتوپلانکتون‌ها پرداخته شد و در نهایت موفق به ساخت سنسور اولیه‌ای شدیم که قادر به پایش رشد و فعالیت فیتوپلانکتون‌ها در آب دریا بود.
مجری طرح با بیان اینکه این مطالعات با همکاری پژوهشکده میگو و شیلات استان بوشهر اجرایی شد، ادامه داد: در ادامه این مطالعات موفق به تکمیل این سنسور و تجهیز آن به پردازنده‌های قوی برای پردازش شدیم.
وی اضافه کرد: در این فاز سامانه‌ای را طراحی و عرضه کردیم که می‌تواند کلیه خصلت‌های آب شامل دی اکسید کربن محلول در آب، اکسیژن تک اتمی محول در آب و میزان کلروفیل موجود در آب دریا که هسته اصلی فیتوپلانکتون‌ها را تشکیل می‌دهد را شناسایی کند.
صانعی با بیان اینکه این سامانه قادر است اطلاعات جمع آوری شده از آب دریا را به اتاق کنترل ساحلی ارسال کند، یادآور شد: این سامانه تحقیقی قادر به پردازش اطلاعات است ضمن آنکه این سیستم مجهز به سیستم هشدار است و در صورتی که فعالیت یا بلوم جلبکی را در آب دریا شناسایی کند به اپراتور هشدار می‌دهد.
وی به نحوه عملکرد این سامانه اشاره کرد و در توضیح داد: در این سامانه از اسکن لیزری استفاده کردیم و با پرتاب لیزر به بدنه فیتو پلانکتون‌ها اعمال می‌کند، می‎تواند وجود و تعداد این جانداران را در آب دریا محاسبه کند.
صانعی این سامانه را متشکل از 3 قسمت وزنه کف دریا، سنسور آب و بویه شناوری دانست و خاطر نشان کرد: در ساخت شناور سطح آب (بویه) کلیه استانداردهای جهانی دریایی IMO رعایت شده است به گونه‌ای که اگر فردی در دریا دچار حادثه‌ای شد نیازهای اولیه زیستی فردی در بویه‌ها پیش بینی شده است تا شخص بر اثر کمبود آب شیرین جان خود را از دست ندهد.
این محقق به بیان نحوه نصب این سامانه پرداخت و افزود: این سامانه در تجهیزات پتروشیمی نصب می‌شود و چنانچه پدیده بلوم جلبکی رخ دهد و قبل از آنکه کشند قرمز خسارات کلانی را به تجهیزات پتروشیمی‌ها و آب شیرین کن‌های منطقه وارد کند هشدار لازم را می‌دهد و در صورت لزوم پدیده های مقاوم به این پدیده را انجام دهد.
صانعی با تاکید بر اینکه سیستم‌های عرضه شده تاکنون مبتنی بر سنسورهای فتو اپتیکی و فتو الکترونیکی بوده است، افزود: این سامانه در کشور بومی سازی شده است و قرار دادی را با مرکز پژوهشی پارس جنوبی برای تجهیز خلیج نایبند تا عسلویه در استان بوشهر منعقد شد

دیدگاه خود را بیان کنید