دامپزشکی نقش مؤثری در تأمین سلامت جامعه ایفا می‌کند

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۳ بازدید


خبرگزاری تسنیم از جیرفت، ابراهیم توکلی ظهر امروز در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان اظهار کرد: یکی از مشکلات مهم دامپزشکی این است که عامه مردم به جز کسانی که در این حرفه شاغل هستند، اطلاعات چندانی از مجموعه وظایف و اقداماتی که این افراد انجام می دهند، ندارند.
وی افزود: اگر چه جامعه احترام زیادی برای این شغل قائل است، اما درباره نقش موثر و مستمر دامپزشکی در سلامت و آسایش حیوانات جامعه و انسان اطلاعات اندکی دارند و اکثر مردم گمان می‌کنند که دامپزشکی فقط مربوط به درمان و واکسیناسیون دام ها است در حالی که فعالیت های دامپزشکی حجم گسترده ای از وظایف در حیطه‌های مختلف را شامل می‌شود.
توکلی تصریح کرد: دامپزشکی در جوامع شهری و روستایی نقش مهم و مؤثری در تأمین سلامت عموم جامعه ایفا می‌کند هر چند که پیشوند دام در کنار پزشکی در نگاه عموم جامعه نشانه سر و کار داشتن با دام است، اما واقعیت این بوده که از بین بردن چرخه بیماری ها و جلوگیری از روندهای ایجاد یک بیماری به ویژه بیماری های قابل انتقال بین انسان و دام که تقریبا نیمی از بیماری ها هستند، می‌توانند انسان را مبتلا کنند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین این نهاد در تمامی مزارع پرورش دام، طیور، زنبور عسل و آبزیان اقدامات مراقبتی و عملیات‌های مختلفی مانند درمان، واکسیناسیون، سم پاشی و ضد عفونی در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری‌های واگیردار دامی و بیماری‌های مشترک بین انسان و دام را انجام می‌دهند.
مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: در کنترل و بازرسی مواد غذایی با منشأ حیوانی در کشتارگاه‌ها، کارگاه‌های فرآوری، بسته بندی، قصابی‌ها، فروشگاه‌های عرضه فرآورده‌های دامی نظیر گوشت قرمز، مرغ و ماهی و همچنین رستوران‌ها در مراکز آلایش‌های دامی، مراکز جمع آوری شیر، مراکز عرضه شیر و فرآورده های لبنی در واردات و صادرات دام و فرآورده‌های دامی و بسیاری از کارهای دیگر دامپزشکی نقش نخست را در دنیا و کشور ما ایفا می‌کند.
توکلی افزود: هرگونه اغماض نسبت به نقش مهم و اساسی دامپزشکی در کنترل و پیشگیری بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و دام و ایجاد امنیت غذایی در مواد پروتئینی با منشأ دامی می‌تواند هر کشوری را دچار مشکلات اقتصادی و بهداشتی شدید کند.
وی خاطرنشان کرد: بدون شک هر ایرانی بر سر سفره خود در سه وعده غذایی حاصل نظارت‌های مستمر دامپزشکی بر تولید و عرضه مواد غذایی با منشأ دامی را مصرف می‌کند و این افتخار بزرگی برای دامپزشکی کشور بوده که در خدمت بهداشت، سلامت و اقتصاد مردم است.
مدیرکل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: اداره کل دامپزشکی جنوب کرمان از مردم کرمان درخواست دارد با رعایت مسائل بهداشتی نظیر خرید گوشت قرمز و مرغ دارای مهر دامپزشکی از قصابی‌ها و فروشگاه‌های مورد تأیید دامپزشکی و نخریدن دام زنده و نگهداری آن در منزل و نخریدن دام زبح شده در خیابان‌ها، در راستای رسیدن به اهداف مهم و مقدس این نهاد کمک کنند

دیدگاه خود را بیان کنید