20 مهر ماه امسال صید ماهیان استخوانی در گیلان آغاز می شود

یک‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۴ بازدید


خبرنگار مهر، حجت سعیدی ظهر شنبه در جلسه شیلات استان افزود: از بیستم مهر ماه امسال صید ماهیان استخوانی در شهرستان های ساحلی استان آغاز و تا پانزدهم فروردین ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.
وی همچنین جامعه صید و صیادی را از توانمندی های شیلات گیلان دانست و اظهارداشت: بر اساس مصوبه کمیته صید سازمان شیلات ایران از اول مهرماه سال جاری صید و صیادی در دو شهرستان تالش و آستارا آغاز شده است.
مدیرکل شیلات گیلان گفت: صید زودهنگام ماهیان استخوانی در غرب استان به دلیل پائین بودن دمای آب، کاهش دما، سرمای زود رس، ضعیف بودن صید و در نهایت حمایت از جامعه صید و صیادی بوده است.
وی افزود: درياچه خزر يكي از منحصر به فردترين اكوسيستم‌ هاي آبي جهان بوده كه محيطي مناسب براي زندگي مرغوب‌ ترين ماهي‌ هاي خاوياري جهان است و 90 درصد ماهيان خاوياري مختص به اين درياست.
سعیدی اظهارداشت: علاوه بر ماهيان خاوياري، ماهيان استخواني با ارزش و كم‌ نظيري همچون ماهي سفيد، آزاد و غیره نيز در اين درياچه زيست مي‌ كنند.
وی عنوان کرد: درياي خزر در شمال ايران همواره يكي از منابع عمده تامين معيشت ساحل‌ نشينان بوده است.
مدیرکل شیلات گیلان اذعان داشت: بازسازی مناطق طبیعی تخمریزی یکی از مهمترین راهبرد ها در خصوص حفاظت و بهره برداری مناسب از گونه های رود کوچ از قبیل ماهی سفید، کپور، کلمه، سیم و غیره در رودخانه ها و تالاب های ساحلی به ویژه تالاب انزلی است.
وی یادآورشد: این مسئله در صورت تحقق علاوه بر احیا ذخایر و بهبود تنوع ژنتیکی گونه های ماهیان استخوانی می تواند در کاهش هزینه های مربوط به تکثیر مصنوعی و رهاکرد بچه ماهیان بسیار موثر باشد

دیدگاه خود را بیان کنید