آغاز صيد آبزيان در برخي مناطق کشور

یک‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۶۷ بازدید


واحد مرکزی : صیادان برخی مناطق کشور در نیمه امسال انواع آبزیان را صید کردند.
صیادان کیش در نیمه امسال 850 تن انواع ماهی صید کردند.
بهزاد حیدری مدیر شیلات کیش گفت : صیادان در این مدت انواع ماهی شعری ، کافر ، شیر و هامور را به کیش و سایر بندرهای ساحلی کشور عرضه کردند.
این مقدار صید 10درصد بیشتر از مدت مشابه پارسال بوده است.
اداره شیلات کیش نخستین بار پرورش ماهی در قفس به عنوان بهترین روش صیادی ، تکثیر و پرورش ماهیان زینتی و تکثیر و تولید خیار دریایی را اجرا کرده است.
جزیره کیش 380 صیاد فعال با 80 فروند قایق و لنج صیادی دارد.
همچنین برداشت میگوی پرورشی در استان بوشهر آغاز شد.
پرورش دهندگان میگو که ذخیره سازی لارو را از اواخر اردیبهشت شروع کرده بودند حالا برداشت را آغاز کرده اند.
معاون آبزی پروری شیلات استان گفت 850 میلیون قطعه لارو ( بچه میگو ) در 2 هزار و 445 استخر پرورشی به وسعت 3 هزار و 100 هکتار ذخیره شده است.
آقای صالح پور پیش بینی کرده 10 هزار تن میگوی پرورشی از این مزارع برداشت شود.
وی با بیان اینکه استان بوشهر رتبه نخست تولید این آبزی را در کشور دارد افزود : اکنون علاوه بر بوشهر که 65 درصد میگوی کشور را تولید می کند این آبزی در هرمزگان چابهار خوزستان و گلستان هم پرورش پیدا می کند.
آقای صالح پور گفت : معمولا 30 تا 40 درصد میگوی تولیدی استان به کشورهای شرق آسیا ، اروپا و امارات متحده عربی صادر و بقیه در بازارهای داخلی عرضه می شود.
وی افزود : پارسال از 2 هزار و 400 هکتار مزرعه پرورشی حدود هفت هزار تن میگو برداشت و 2 هزار و 800 تن میگوی پرورشی صادر شد.
آقای صالح پور افزود : اکنون 20 درصد ظرفیت مزارع پرورش میگو برای تولید میگوی پرورشی استفاده می شود زیرا برای هر دوره پرورش میگو 500 تا 600 میلیون ریال برای فعال کردن هر مزرعه پرورشی نیاز است که برای بعضی پرورش دهندگان این امکان فراهم نیست.
در 6 ماهه نخست سالجاری نیز تعداد 8 میلیون قطعه بچه ماهی قزل آلا در 151 واحد آبزی پروری استان مرکزی رها سازی شده است.
اکبری مدیر شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت : این تعداد رهاسازی که در مقایسه با مدت مشابه پارسال 26 درصد افزایش داشته است در استخرهای ذخیره دو منظوره کشاورزی رهاسازی شده و پیش بینی می شود با این میزان رهاسازی در پایان فصل کشاورزی حدود 2300 تن ماهی قزل آلا در استان مرکزی تولید شود.
وی با اشاره به افزایش 30 واحدی پرورش ماهی قزل آلا نسبت به سال قبل به رهاسازی 190 هزار قطعه بچه ماهی گرمابی در 62 استخر ذخیره کشاورزی استان مرکزی اشاره کرد و گفت در صورت مناسب بودن شرایط پیش بینی می شود در سالجاری حدود 2500 تن انواع آبزیان پرورشی شامل ماهی قزل آلا و ماهیان گرمابی در واحدهای پرورشی استان مرکزی و منابع آبی استان تولید شود.
مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از تمامی آبزی پرورانی که با استفاده از موتور آبهای کشاورزی اقدام به پرورش ماهی قزل آلا و یا ماهیان گرمابی در استخرهای ذخیره کشاورزی یا ذخیره دو منظوره می کنند خواست با توجه به شرایط خشکسالی در استان مرکزی و کاهش چشمگیر سطح آبهای زیر زمینی در چند سال اخیر پرورش ماهی خود را هر ساله با فصل کشاورزی تنظیم کرده و از انجام آبزی پروری در فصول غیر کشاورزی خود داری کنند.
همچنین امسال حدود 4 هزار تن ماهی گرمابی در کرمانشا ه همزمان برداشت می شود.
مدیرکل شیلات استان کرمانشاه گفت : پرورش ماهیان گرمابی در مجتمع شهدای قصرشیرین به دو صورت مونوکالچر ( تک گونه ای) و پلی کالچر( به همراه سایر گونه ها ) انجام می شود.
شهبازی افزود : ماهیان گرمابی در برخی سدهای استان از جمله سدهای شیان ، آزادی ، کل کش و زاگرس پرورش می یابند ضمن اینکه در سطح رودخانه ها و منابع آبی استان نیز پرورش این نوع از آبزیان انجام می شود.
وی کپور ، آمور ، فیتوفاگ و بیگ هد ( سرگنده ) را از جمله انواع ماهیان گرمابی برشمرد که در کرمانشاه تولید می شوند.
مدیرکل شیلات کرمانشاه میانگین تولید ماهیان گرمابی در استان را سه تن در هکتار عنوان کرد.
استان کرمانشاه در زمینه تولید ماهیان گرمابی رتبه اول کشوری را در بین استان های غیر ساحلی و رتبه ششم را در بین تمامی استانهای کشور در اختیار دارد.
ماهیان گرمابی استان از نظر وزن در وضعیت خوبی بسر می برند و وزن آن ها به حدود دو و نیم تا سه کیلوگرم رسیده است

دیدگاه خود را بیان کنید