صادرات عروس دریایی در چوئبده

دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

صادرات عروس دریایی در چوئبده
خبرنگار مهر، مصطفی کنارکوهی در نشست خبری که به مناسب روز دامپزشکی پیش از ظهر امروز برگزار شد، گفت: هدف از تشکیل سازمان دامپزشکی کمک به تولید فرآورده های پروتینی با منشا دامی و حفظ بهداشت عمومی جامعه است.

وی با اشاره به اینکه، یکی دیگر از اهداف تشکیل سازمان دامپزشکی ایجاد ارتباط بین المللی با سازمان بهداشت جهانی و خدمت رسانی در راستای حفظ بهداشت عمومی جامعه است، گفت: این سازمان یکی از قدیمی ترین ارگان های تشکیل شده در ایران است که در طول سالیان گذشته دچار تغییر و تحولات فراوانی شده است.

کنارکوهی عنوان کرد: حضور در مجامع عمومی و مدارس جهت اطلاع رسانی عمومی، برگزاری برنامه های رادیویی و تلویزیونی توسط کارشناسان این رشته برای آشنایی بیشتر مردم جامعه با این حرفه، از جمله برنامه های تدارک دیده این سازمان است. از دیگر برنامه های این سازمان برگزاری جشن روز دامپزشکی است که متاسفانه در چند سال اخیر به علت کمبود منابع، آن گونه که شایسته است برگزار نشده بود.

مدیر کل سازمان دامپزشکی استان خوزستان با تاکید بر اینکه، اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در اجرای دستورالعمل در زمینه کنترل بیماری های دامی و عرضه فرآورده های خام دامی جز اولین ها محسوب می شود، عنوان کرد: بسته بندی فرآورده های مرغی از لحاظ کیفی از وضعیت مطلوبی در استان برخوردار است. همچنین در بین هزار و 800 عامل بیماری زایی که در دنیا وجود دارد، چیزی در حدود 800 مورد از آنها عامل بیماری مشترک بین انسان و حیوان است.

وی با اشاره به اینکه، بیش از یک سوم آب های جاری کشور در استان خوزستان هستند، تصریح کرد: به همین منظور کشورهای همسایه و به صورت ویژه کشور عراق تمایل و تقاضای زیادی برای استفاده از آبزیان دریایی کشور ما دارند و این مسئله باعث سنگین تر شدن مسئولیت ما در سازمان دامپزشکی شده است. بیش از 99 درصد صادرات فرآورده های دامی کشور از بندر امام خمینی (ره) انجام می شود.

کنارکوهی با بیان اینکه، استان خوزستان از اقلیم آب و هوایی متنوعی برخوردار است گفت: به عنوان مثال در دشت سوسن شهرستان ایذه حوضچه های پرورش ماهی های سردابی در حال فعالیت هستند. فعالیت مزارع پرورش میگوی استان در کشور بی سابقه است زیرا به طور متوسط در هر هکتار 2 و نیم تن میگو برداشت می شود.

وی در خصوص طرح مرغ سبز گفت: این طرح توسط سازمان دامپزشکی از سه سال قبل ابلاغ و در تابستان امسال اولین واحد این مجموعه به بهره برداری رسید و محصول آن به مرحله تولید رسید و به طور قاطعانه می توان گفت که در تولید این محصول از هیچ گونه آنتی بیوتیکی استفاده نشده است.

مدیر کل سازمان دامپزشکی استان خوزستان همچنین از صادرات عروس دریایی در بندر چوئبده خبر داد و اظهار کرد: طی قراردادی که بین یک خریدار چینی با فردی در بندر چوئبده منعقد شده این محصول توسط صیادان از دریا جمع آوری و به صورت عمده صادر می شود.

کنارکوهی با بیان اینکه، اولین کشتارگاه صنعتی استان در آبان ماه امسال به بهره برداری می رسد، گفت: این کشتارگاه با اختصاص 11 میلیارد تومان از اعتبارات شهرداری در طول 11 ماه ساخته شده است.

مدیر کل سازمان دامپزشکی استان خوزستان نشانه گذاری برروی لاشه ها، ساماندهی بازار عمده فروشی ماهی و جمع آوری مراکز آلوده فروش مرغ زنده را از جمله فعالیت های مهم انجام شده توسط سازمان دامپزشکی استان خوزستان عنوان کرد.
کنارکوهی با تاکید بر اینکه، 20 مزرعه تکثیر پرورش آبزیان در سطح استان فعال هستند، بیان کرد: برای اولین بار در استان 55 میلیون قطعه لارو ماهی در رودخانه های استان رها سازی شده است.

وی کمبود نیرو را از جمله مشکلات عمده سازمان دامپزشکی برشمرد و گفت: با بازنشسته شدن کارمندان با سابقه این سازمان با مشکل کمبود نیرو مواجه است، به گونه ای که در بعضی بخش ها فردی به عنوان مسئول نداریم. مسائل مالی یکی دیگر از مشکلاتی که سازمان دامپزشکی با آن مواجه است و اعتبارات در نظر گرفته شده پاسخگوی نیاز این سازمان نیست

دیدگاه خود را بیان کنید