۳۰ هزار نفر با توسعه آبزی‌پروری در خوزستان مشغول به کار می‌شوند

چهار‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

۳۰ هزار نفر با توسعه آبزی‌پروری در خوزستان مشغول به کار می‌شوند
مدیر کل شیلات خوزستان گفت: با توجه به ظرفیت‌هایی که برای توسعه آبزی پروری وجود دارد یکی از مهم‌ترین نکات ممکن اشتغال تقریبی مستقیم ۳۰ هزار نفر با توسعه آبزی پروری در حوزه کارون است.
سید رحیم مغینمی در کنفرانس ملی فرصت‌ها و پتانسیل‌های رودخانه کارون اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌هایی که برای توسعه آبزی پروری وجود دارد یکی از مهم‌ترین نکات ممکن اشتغال تقریبی مستقیم 30 هزار نفر با توسعه آبزی پروری در حوزه کارون است.
وی افزود: شیلات به دلیل جبران کمبود ذخایر آبزیان و جبران تقاضای روز افزون برای گوشت آبزیان، ماهیگیری‌های دریایی را محدود کرده و درمقابل پرورش ماهی و سایر آبزیان را توسعه داده است.
مدیر کل شیلات خوزستان درباره دلایل اصلی کاهش ذخایر آبزیان عنوان کرد: افزایش جمعیت و تقاضا، ساخت سد و بند روی رودخانه‌ها که مانع مهاجرت ماهی‌ها می‌شود از دلایل کاهش ذخایر آبزیان در استان است.

وی افزود: ماهیگیری غیر مسئولانه با روش‌های مخرب، کاهش آب رودخانه‌ها، خشک شدن تالاب‌ها ناشی از برداشت آب در بالادست وآلودگی آب‌ها از طریق پساب‌های کشاورزی، خانگی، صنعتی، مواد نفتی در منابع طبیعی و سواحل دریا از دیگر دلایل محسوب می‌شود.

مغینمی با اشاره به چگونگی تولید آبزی در استان گفت: حدود یکصد هزار تن تولیدات آبزی در استان داریم که 50 هزار تن از آن از دریا صید می‌شود ودر حدود 50 هزار تن از آبزیان پرورشی استفاده می‌شود.

مدیر کل اداره شیلات خوزستان درباره مشکلات پیش روی توسعه آبزی پروری در حوزه کارون بیان کرد: محدودیت برداشت آب شیرین در رودخانه به علت کاهش دبی رودخانه، عدم امکان استفاده از دریاچه‌های پشت سد به علت مشکلات آب آشامیدنی، چالش‌های زیست محیطی، کمبود تحقیقات بومی و آموزش‌های لازم و از همه مهم‌تر خشک شدن تالاب‌ها که روزگاری منبع اصلی تأمین ماهی در خوزستان بوده است.
منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بیان کنید