برگزار جشن شروع فصل صید ماهیان استخوانی در سواحل گلستان در بندر گز

سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

برگزار جشن شروع فصل صید ماهیان استخوانی در سواحل گلستان در بندر گز
(ایسنا)، فرماندار شهرستان بندرگز در این مراسم گفت: صید و صیادی در شهرستان بندرگز قدمت دیرینه و تاریخچه¬‌ای چند صد ساله دارد
جشن شروع فصل صید ماهیان استخوانی استان گلستان با حضور امام جمعه و فرماندار بندرگز، معاون مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات ایران و جمعی از مسئولین استانی و شهرستانی در سواحل شهرستان بندرگز برگزار شد
"بابائی" در ادامه با اشاره به مشکلات مرزی صیادان گلستانی در منطقه میانکاله تصریح کرد: امیدواریم با رایزنی با دکتر نظری مهر نماینده مجلس شورای اسلامی و همچنین مسئولان عالی استان‌های گلستان و مازندران بتوان مرز جغرافیایی مشخصی تعیین کرد.
همچنین در ادامه این مراسم معاون مدیرکل دفتر امور صید و صیادی شیلات ایران ضمن تبریک شروع فصل صید به جامعه صیادان اظهار امیدواری کرد، صیادان سالی پر رونق و تورهای پر از صید را در پیش داشته باشند.
مهندس آزادی افزود: وضعیت درآمدی صیادان در سال‌های اخیر نامناسب بوده و علی رغم تلاش¬‌های مضاعف صیادان، صید رو به کاهش بوده است.
وی ادامه داد: در همین راستا درصدد رسیدن به راهکارهایی از قبیل تعدیل صیادان پره، چند منظوره کردن جایگاه‌های صید و صیادی در زمان فصل غیر صید و ایجاد مکان¬‌های تفریحی و همچنین اسکان مسافرین و توریست‌ها برای افزایش درآمد صیادان هستیم.
آزادی یادآور شد: یکی از معضلات اصلی جامعه صیادی صید غیر مجاز است که مبارزه با این متخلفین نه تنها وظیفه شیلات و یگان حفاظت از منابع آبزیان است بلکه وظیفه همگانی است که بهترین راه حل فرهنگ سازی است که نیاز به زمان و سرمایه و همکاری جامعه صیادان دارد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد با عزم همگانی، کار و تلاش و حمایت همه جانبه دستگاه‌های اجرایی تمامی موانع را از سر راه صیادان منطقه برداشته شود.
در ادامه این مراسم مدیرکل شیلات گلستان نیز با اشاره به جدی گرفته شدن بازسازی ذخائر و نگاه گونه‌ای به استان گفت: از آنجائیکه که گونه کپور شاخص ترین گونه استان است بیشترین تکثیر را به این گونه اختصاص قرار دادیم.
"علی اکبر پاسندی" افزود: از سال گذشته تولید گونه سفید را در گلستان شروع کردیم و سعی خواهیم کرد تولید، تکثیر و پرورش این گونه در خود استان صورت گیرد.
وی ادامه داد: یکی از وظائف عمده شیلات کاشت و داشت از منابع دریایی است و یگان حفاظت شیلات تمام سعی خودش را خواهد کرد که امیدواریم امسال با رعایت مسائل قانونی و بدون تنش¬‌های اجتماعی از ورود جمعیتی بدون هدف به داخل دریا پیشگیری نموده و زندگی و معیشت صیادان رونق بگیرد.
آغاز فصل صید صیادی از بیست مهرماه سال جاری
همچنین معاون صید و صیادی اداره¬ کل شیلات گلستان نیز در این مراسم گفت: امسال فصل صید ماهیان استخوانی توسط یک هزار و420 نفر در قالب 21 تعاونی صیادی از تاریخ 20 مهر ماه آغاز می‌شود و در 15 فروردین سال آینده خاتمه می‌یابد که حاصل صید این صیادان نه تنها در بازارهای استان بلکه استان‌های همجوار و حتی تهران قابل مشاهده خواهد بود.
"محسن یحیایی" افزود: در سال گذشته تعداد 10 دوره آموزشی، 11 دوره ترویجی در جهت حمایت از جامعه صیادان و همچنین 5 دوره بازدید از مراکز بازسازی ذخائر استان برای صیادان برگزار شده است.
بر اساس این گزارش در ادامه این مراسم امانگلدی توماج رئیس هیئت مدیره اتحادیه صیادان پره استان گلستان نیز به شرح مشکلات خود در این حوزه پرداخت و به مواردی از قبیل کاهش سطح درآمدی صیادان، بالا بودن هزینه¬‌های تعمیر و استهلاک آلات و ادوات صید، مشکلات بیمه¬‌ای صیادان و صید غیر مجاز اشاره نمود و از مسئولین خواستار پیگیری و راهنمایی شد

دیدگاه خود را بیان کنید