افزایش ۲ برابری ارزآوری صادرات شیلات با استفاده از ظرفیت معطل مانده

پنج‌شنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۱ بازدید


ارسلان قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با پیش بینی تولید 12 هزار تن میگو در سال جاری اظهار داشت: فصل برداشت میگو شروع شده و با توجه به اینکه بیش از 90 درصد تولیدات میگوی کشور صادر می‌شود و توان بالقوه‌ای که در زمینه تولید این محصول با توجه به 40 هزار هکتار اراضی واگذار شده و 12 هزار هکتار استخر آماده وجود دارد می‌توان به نحو بهتری از تمام این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
وی با اشاره به اینکه در سال جاری کمتر از 4 هزار هکتار ظرفیت موجود استفاده می‌شود، گفت: امیدواریم در سال آینده بتوانیم از این 12 هزار هکتار استخر ساخته شده به طور کامل استفاده کنیم و با برنامه‌ریزی‌هایی که در وزارت جهاد و سیستم بانکی و اتحادیه انجام می شود، با توجه به زمینه صادراتی که برای این محصول وجود دارد ارز آوری خوبی برای کشور خواهد داشت.
مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی‌های پرورش میگو، ماهی و آبزیان ادامه داد: به دلیل تحریم‌های ظالمانه‌ای که در این چند سال وجود داشته‌ است، مجبور بودیم محصولاتمان را با قیمت نازل به کشور‌های واسط از جمله امارات بفروشیم و از طریق این کشور ها محصولاتمان وارد بازا‌رهای اروپایی و آمریکایی شود. اما در شرایط فعلی با توجه به فضای سیاسی که در کشور ایجاد شده امیدواریم این مشکلات حل شود و بتوانیم مستقیم وارد بازارهای هدف شویم.
قاسمی خاطر نشان کرد: یکی دیگر از مسائلی که باید در حوزه آبزیان به آن توجه شود، موافقت‌نامه قرنطینه دامی با کشور روسیه است که هنوز بعد از 6 سال پیگیری به نتیجه نرسیده است و هنوز نتوانسته‌ایم مسئولان دام‌پزشکی خودمان را برای امضای این موافقت‌نامه قانع کنیم ولی انجام این کار با توجه به اینکه کشور روسیه یک بازار هدف بسیار بزرگ است لازم است و می توانیم تمام محصولاتمان را به کشور روسیه نیز صادر کنیم.
به گفته وی، مشکل صادرات به روسیه تنها مربوط به میگو و آبزیان نیست بلکه تمام کالاهایی که منشا‌ دامی دارد با این مشکل برای صادرات به بازار بسیار بزرگ و مصرفی روسیه روبه رو هستند.
رئیس اتحادیه پرورش میگو در مورد میزان صادرات آبزیان کشور و میزان ارز آوری آن گفت: سال گذشته میزان صادرات محصولات شیلاتی بالغ بر 220 میلیون دلار بوده، که این رقم در سال جاری انشاء الله به 250 الی 260 میلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد و سال آینده اگر این ظرفیت 12 هکتار آماده به زیر کشت برود صادرات به 500 میلیون دلار افزایش پیدا خواهد کرد

دیدگاه خود را بیان کنید