سومین اجلاس جهانی مناطق حفاظت‌شده دریایی در فرانسه

جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

سومین اجلاس جهانی مناطق حفاظت‌شده دریایی در فرانسه
سومین دوره «اجلاس بین‌المللی مناطق حفاظت‌شده دریایی» (IMPAC3) در شهر «مارسی» فرانسه با حضور 1200 متخصص از سراسر جهان و با هدف پیشنهاد راه‌حل‌هایی در راستای حفاظت و توسعه پایدار اقیانوس‌ها برگزار شد.
به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اجلاس فوق از 21 تا 25 اکتبر (ماه جاری میلادی) در مارسی برگزار شد. همچنین این اجلاس در روزهای 26 و 27 اکتبر نیز در شهر «آژاکسیو» واقع در جزیره «کُرس» فرانسه و در سطح سران و وزرا ادامه خواهد یافت



حاضران در این اجلاس خواستار مدیریت موثر و تخصیص منابع مالی بیشتر برای گسترش نواحی حفاظت‌شده دریایی شدند که این اقدامات تضمین‌کننده حیات طولانی‌تر اقیانوس‌ها و خدمات حیاتی است که این اکوسیستم‌های بی‌نظیر ارائه می‌کنند.
در این اجلاس همچنین نمایندگان سازمان‌های مدیریت دولتی و برنامه‌ریزی، موسسات تحقیقاتی، ارگان‌های غیردولتی، جوامع جزیره‌ای و ساحلی و صنایع وابسته به دریا از شیلات گرفته تا معادن، کشتیرانی و جهانگردی حضور داشتند.
نمایندگان حاضر در اجلاس مارسی با صدور بیانیه‌ای از افزایش 2.2 درصدی وسعت نواحی حفاظت‌شده دریایی خبر دادند که با احتساب آن کل مناطق حفاظت‌شده دریایی تنها به سه درصد افزایش می‌یابد. از آنجا که بیش از 60 درصد اقیانوس‌های جهان فراتر از حوزه اختیارات کشورها قرار دارند، نیاز به توافقات جدید در آب‌های آزاد احساس می‌شود تا این توافقات زمینه‌ساز مدیریت موثرتر و ایجاد یک سیستم جهانی از مناطق حفاظت‌شده دریایی شود.
به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN)، نمایش نقشه‌ها در خلال این اجلاس نیز حاکی از رشد تنها 0.6 درصدی در مناطق آبی حفاظت‌شده از سال 2012 میلادی است

در سال 2010 میلادی اکثریت قریب به اتفاق دولت‌ها با هم توافق کرده بودند که تا سال 2020 میلادی وسعت مناطق حفاظت‌شده دریایی حداقل به 10 درصد افزایش یابد.
«کارل گوستاف لاندین»، مدیر برنامه دریایی و قطبی IUCN گفت: مشاهده میزان پیشرفت‌ها در تلاش‌هایی که به کار بسته‌ایم می‌تواند ما را تشویق کند. ضمن اینکه تحت پوشش قرار دادن کمتر از سه درصد از اقیانوس‌ها همچنان برای اطمینان از حفاظت پایدار اقیانوس‌ها کافی نیست. با این حال اگر بتوانیم سالانه یک درصد بر آب‌های حفاظت‌شده بیفزاییم قادریم به رقم 10 درصد مورد توافق خود تا سال 2020 میلادی دست یابیم.
وی افزود: امیدواریم این نقشه بتواند روند رسیدن به این رقم را موثرتر کند. نقشه‌ها نشان می‌دهند که طی چند سال اخیر با افزودن مناطق دریایی وسیع به جمع مناطق حفاظت‌شده، چگونه در این راه پیشرفت حاصل شده و این پیشرفت در آب‌های ملی استرالیا، فرانسه و آفریقای غربی به وضوح قابل مشاهده است.
بنابراین گزارش، نقشه مناطق آبی حفاظت‌شده در خلال سومین دوره اجلاس «مناطق حفاظت‌شده دریایی» که با همکاری IUCN و «اداره مناطق حفاظت‌شده دریایی فرانسه» برگزار شده، منتشر شد


دیدگاه خود را بیان کنید