عملیات اجرایی سد خرسان 3 شهرستان لردگان سرعت می گیرد

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

عملیات اجرایی سد خرسان 3 شهرستان لردگان سرعت می گیرد
ایرنا، ˈمجید جلیل سرقلعهˈ روز جمعه با اعلام این خبر به رسانه های چهارمحال وبختیاری، اظهار کرد:وزارت نیرو در راستای صرفه جویی در منابع، نسبت به توقف اجرای پروژه هیا فاقد توجیه اقتصادی تصمیم گرفت و بر این اساس، 60 پروژه سدسازی در
کشور متوقف شد.

وی اضافه کرد: توقف عملیات اجرایی سد خرسان 3 نیز در میان مردم شایعه شد و این موضوع، نگرانی مردم شهرستان لردگان را به دنبال داشت.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:وزیر نیرو در دیدار خود با نمایندگان استان چهارمحال وبختیاری، با بیان اینکه آب سد خرسان 3 به طور مستقیم از طریق رودخانه کارون به دریا می ریزد و مهار و استفاده از انرژی آن برای تولید برق کاملا توجیه اقتصادی دارد، بر ادامه عملیات اجرایی این طرح تاکید کرد.

جلیل سرقلعه با بیان اینکه عملیات اجرایی این سد 12 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت:وزیر نیرو برای تامین اعتبار در راستای سرعت بخشی این طرح قول مساعد داد.

به گزارش ایرنا، سد خرسان 3 یک سد مخزنی بتنی دو قوسی نازک با ارتفاع 195 متر در فاصله 50 کیلومتری جنوب شهرستان لردگان در دست اجراست .

تولید هزار و 121 گیگاوات ساعت انرژی سالیانه ، کنـترل سیلاب های مخرب رودخانه ، افـزایش تولید انرژی و افزایش طول عمر سد های خرسان 1 و 2، و کارون 3، پرورش آبزیان ، ایــجاد جــاذبه های گردشگری و کاهش انتشار گاز های دی اکسید کربن از اهداف اجرای این طرح است .

طرح ملی سد و نیروگاه خرسان 3 بر روی رودخانه خرسان در شهرستان لردگان و فاصله 220 کیلومتری شهرکرد در حال ساخت است
مزارع پرورش ماهی در کنار رودخانه های دائمی در زنجان، فصل سرد سال نیز فعال هستند
صیاد بورانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه در سال های اخیر به دلیل صرفه جویی در منابع آب های زیر زمینی از جمله چاه های عمیق و نیمه عمیق، کارترویج آبزی پروری و احداث انواع این مزارع در مجاورت رودخانه های دائمی و پرآب، با استفاده از منابع آب زیر قشری در دستور کار شیلات استان قرار گرفته و توسعه مزارع در کنار این منابع نسبت به چاه های عمیق و نیمه عمیق از رشد خوبی برخوردار می باشد.

وی یادآورشد: در حال حاضر 250 مزرعه سردآبی در استان زنجان مشغول به فعالیت آبزی پروری هستند که از این تعداد 225 مزرعه در کنار رودخانه های دائمی قرار دارند.

صیاد بورانی تصریح کرد: بیشترین تعداد از این مزارع در شهرستان ماهنشان و سپس شهرستان زنجان است.

وی اظهارکرد: منابع آبی این مزارع عمدتا از چاه های کم عمق می باشد، و با کاهش دما در زمستان به دلیل جریان داشتن این منبع آبی، تغییر محسوسی در دمای آب ورودی مزرعه انجام نمی شود.

صیاد بورانی ابرازکرد: آبی که به استخر پرورش ماهی منتقل می شود تحت تاثیر دمای محیط، تا سه درجه نسبت به منبع آب ورودی کاهش پیدا می کند.

وی ادامه داد: این کاهش در محدود دمایی قابل قبول برای ماهی خواهد بود به طوریکه در این دما رشد و تغذیه ماهی به خوبی انجام می شود.

مدیرامور شیلات و آبزیان استان زنجان گفت: طول دوره پرورش ماهی در نیمه سال نسبت به فصل های گرم سال حدود یک ماه افزایش می یابد

دیدگاه خود را بیان کنید