بخش اعظم خاوریار ایران در استان گلستان تولید می‌شود

چهار‌شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید


خبرگزاری تسنیم، محمد ممشلی،‌ مدیرکل محیط زیست استان گلستان در دهمین سالگرد امضای کنوانسیون تهران اظهار داشت: استان گلستان با وسعت بالغ بر 20411 کیلومتر مربع دارای 5 حوزه آبخیز بزرگ است. همچنین حدود یکصد کیلومتر از سواحل بخش جنوب شرقی دریای خزر را دو بندر ترکمن و بندر گز تشکیل می‌دهند؛ به لحاظ زیستی و اکولوژی سواحل استان دارای چند زیست بوم مهم و حساس است.
وی ادامه داد: خلیج گرگان در سواحل استان بیشترین تراکم مهاجرت فوک خزر را دارا بوده و 46 درصد ماهیان خاویاری در این استان صید شده و قسمت اعظم خاویار تولیدی ایران نیز در این استان تولید می‌شود.
مدیرکل محیط زیست استان گلستان گفت: شبه جزیره آشورزاده تنها جزیره‌ مسکونی دریای خزر است که گونه‌های فیل‌ماهی‌،‌بالایان، شاهین، عقاب دریایی و فوک خرزی در معرض خطر هستند.
وی با بیان اینکه در زمینه تامین اعتبارات استان گلستان اقدامات خوبی انجام داده است،‌افزود:دوره آموزشی مدیریت مناطق تحت حفاظت ساحلی و دریایی، برگزاری کارگاه ویژه آشنایی دبیران آموزش و پرورش با پروژه آموزش تنوع زیستی دریای خزر و پیرامون آن، برگزاری چهارمین نشست مدیران استان ساحلی، برگزاری دوره آموزشی روش‌های نمونه برداری و بررسی پلانکتون و سایر آبزیان از اقدامات مهم استان گلستان است.
ممشلی با اشاره به اینکه برگزاری جشن آشنایی با فوک خزری ایران برای دانش آموزان شهر گیشان از دیگر اقدامات مهم بوده است، عنوان کرد: در حوزه اطلاع رسانی ازظرفیت صدا و سیما استفاده کرده ایم و ساخت مجموعه مستند در خصوص تالاب‌های بین المللی استان و همچنین ساخت برنامه مستند علمی و آموزشی دریای خزر از اقدامات قابل توجه این استان است.
مدیرکل محیط زیست استان گلستان با بیان اینکه چاپ کتاب آلبوم مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان و چاپ و توزیع بروشور معرفی فوک دریای خزر از اقدامات مهم بوده است، افزود: شناسایی و بررسی مناطق دریایی تحت مدیریت سازمان محیط زیست و همچنین بررسی عوامل موثر بر کاهش جمعیت فوک‌های دریای خزر و ارائه راهکارهای مدیریتی جهت حفاظت از آنها و پهنه‌بندی و تعیین درجه حساسیت اکولوژیکی نواحی ساحلی دریای خزر از اقدامات و پروژه های انجام شده است.
وی با بیان اینکه تهیه یک دستگاه ورکرافت و قایق موتور 200سی سی از اقدامات مهم استان بوده است همچنین امداد و نجات فوک خزری نیز صورت گرفته، اظهار داشت: احداث تصفیه خانه فاضلاب شهرهای ساحلی( بندر ترکمن ، بندر گز) نیز صورت گرفته است.
* پناهگاه حیات وحش میانکاله یکی از زیستگاه‌های مهم و با ارزش پرندگان مهاجر و آبزی است
مقدس ،‌مدیرکل استان مازندران در ادامه این مراسم اظهار داشت: استان مازندران با مساحت 23756 کیلومتر مربع 3 میلیون جمعیت دارد که 20 درصد مساحت مازندران را مناطق پارک ملی و پناهگاه حیات وحش و مناطق حفاظت شده تشکیل می‌دهند.
وی با بیان اینکه پناهگاه حیات وحش میانکاله با وسعت 68800 هکتار در 12 کیلومتری شمال شهرستان بهشهر به عنوان مهمترین تالاب میانکاله ،‌شبه جزیره و خلیج گرگان تشکیل شده و یکی از زیستگاه‌های مهم و با ارزش پرندگان مهاجر و آبزی است.
مدیر کل محیط زیست استان مازندران بیان کرد: پایش منابع احتمالی آلاینده و الودگی زیستگاه‌های حساس، حفاظت از تنوع زیستی و آموزشی از فعالیت‌های محیط زیست دریایی است

دیدگاه خود را بیان کنید