اقتصاد ايران به سند جامع توسعه دريايي نياز دارد

چهار‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

اقتصاد ايران به سند جامع توسعه دريايي نياز دارد
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گفت: متأسفانه سند جامع توسعه دریایی در کشور نداریم و در آستانه تدوین برنامه ششم باید به این سمت حرکت کنیم و بخش مستقلی را برای توسعه دریایی و صنعت دریایی ببینیم.
علی اصغر مجاهدی معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات امروز در میزگرد تخصصی quotation mark ظرفیت های دریا برای توسعه اقتصادی کشور quotation mark که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد با بیان این مطلب افزود: امیدوارم بتوانیم این سند را با مشارکت یکدیگر پیش ببریم و اگر سند جامع صنایع دریایی طوری تدوین شود که همه بخش‌ها را در برگیرد می‌تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد.
وی افزود: سابقه بحث صنعت دریایی عمدتاً یک نگاه کارگاهی ، کارخانه‌ای و در نهایت به سمت کشتی‌سازی و سازه‌‌ای را ارائه می‌کند که نگاه کاملی از صنعت دریایی نیست
مجاهدی گفت: یکی از کارهای ستاد توسعه فناوری باید این باشد که مفهوم صنعت دریایی را با ابعاد مختلف مطرح کند و ضرورت اول باز کردن مفهوم صنعت دریایی است.
مجاهدی با اشاره به توقف یک دهه ای رشد صید در دنیا افزود: حدود 90 میلیون تن آبزی در دنیا بهره‌برداری می‌شود و آنچه امروزه در دنیا رشد دارد آبزی‌پروری است که در بخش دریایی و آب‌های داخلی رو به پیشرفت است.
وی در ادامه افزود: کمتر از 60 درصد را ماهیگیری و حدود 40 درصد و کمتر از آن را آبزی‌پروری شکل می‌دهد.
وی گفت : مجموع تولید شیلات در دنیا حدود 150 تا 160 میلیون تن در سال‌های مختلف است.
مجاهدی با اشاره به رتبه‌های اول دنیا در صنعت شیلات گفت: چین، اندونزی، هند، آمریکا و پرو جزو رتبه‌های اول تا پنجم دنیا هستند و بیش از 50 درصد تجارت آبزیان دنیا در کشورهای جهان سوم انجام می‌شود و کشورهای صنعتی عمدتاً واردکننده آبزیان هستند.
اتحادیه اروپا در مجموع 36 درصد واردات آبزیان دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. ژاپن و آمریکا هم 27 درصد واردات را تشکیل می‌دهند.
وی با اشاره به بهره‌برداری 514 هزار تنی از دریا گفت: بازار بسیار خوبی در صنعت صید و آبزی پروری در بیرون از کشور وجود دارد.
مجاهدی به موقعیت برتر ایران در خلیج‌فارس و دریای عمان اشاره کرد و گفت: اگر صید هفت کشور حاشیه خلیج‌فارس و دریای عمان را جمع کنیم از صید ما کمتر است.
در اقیانوس هند در بحث تن ماهیان ما بعد از اندونزی در رتبه دوم هستیم و در غرب اقیانوس هند بیشترین بهره‌برداری را داریم.
وی تصریح کرد : در حال حاضر حدود 12 درصد کل ذخیره تن ماهیان اقیانوس هند در ایران برداشت می‌شود.
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات در خصوص پایبندی به مقررات گفت: ما از متوسط پایبندی‌هایی که به مقررات وجود دارد برتر هستیم و در کشورهای صاحب ساحل رتبه ممتاز داریم.
مجاهدی با اشاره به محدودیت‌های جدی در بخش ساحلی گفت: فرصت توسعه‌ای برای منابع ساحلی وجود ندارد و در دریای خزر به هیچ عنوان برنامه توسعه‌ای برای صید نداریم.
وی با اشاره به ممنوعیت صید ماهیان خاویاری در سال 2010 در آبهای خزر افزود: مهر سال جاری دوباره سران پنج کشور حاشیه خزر موافقتنامه‌ای را برای حفاظت از ذخایر و مدیریت بهره‌برداری در این دریا امضا خواهند کرد.
مجاهدی با اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های صید فراساحلی
و بحث‌های پشتیبانی در دریا گفت: یک سوم از ظرفیت ماهیگیری ما در جنوب صرف رفت و آمد می‌شود ، اگر تدارکات از خشکی به دریا برده شود، با همین میزان ظرفیت ناوگان می‌توان صید در بخش تن ماهیان را افزایش داد.
مجاهدی با بیان اینکه تقریباً در هر 30 کیلومتر در سواحل جنوب یک نقطه تماس شیلاتی در کشور وجود دارد ، اظهار داشت : 60 نقطه از این نقاط بنادری هستند که خدمات مشخصی را ارائه می‌دهند و نگاه ما به این بنادر تبدیل کردن آنها به کانون‌های اقتصادی شهرک‌های ساحلی، شهرک‌های شیلاتی است.
وی در ادامه با اشاره به سهم اندک سواحل در جذب جمعیت کشور گفت: مجموع جمعیت استان‌های ساحلی 22 درصد جمعیت کشور است در حالی که در سطح دنیا 53 درصد جمعیت در نوار 200 کیلومتری ساحل زندگی می‌کنند.
مجاهدی با بیان اینکه از 15 شهر پرجمعیت دنیا 11 شهر ساحلی است ، تصریح کرد: این در حالی است که حتی یک شهر ساحلی در میان 15 شهر پرجمعیت ایران قرار ندارد که
حاکی از فقر اقتصاد دریایی در زندگی مردم است
منبع : واحد مرکزی خبر

دیدگاه خود را بیان کنید