ظرفیت‌های ممتاز استان بوشهر برای تولید آبزیان

یک‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۶ بازدید

ظرفیت‌های ممتاز استان بوشهر برای تولید آبزیان
استان بوشهر به دلیل داشتن سواحل طولانی با خلیج فارس دارای ظرفیت‌های ممتازی در زمینه تولید آبزیان است که لازم است طرح‌های آبزی‌پروری در استان بوشهر به خوبی تقویت و سهم استان بوشهر در تولید آبزیان کشور افزایش یابد.
استان بوشهر در بخش‌های صید و صیادی و همچنین پرورش آبزیان دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی است و برخورداری از 900 کیلومتر ساحل باعث شده است تا استان بوشهر سهم بسزایی در تولید و صید آبزیان به‌ویژه ماهی و میگو در سطح کشور داشته باشد.
وقتی که بخش صید و صیادی نگاه می‌کنیم، دو محصول دریایی پر طرفدار یعنی ماهی و میگو در استان بوشهر صید می‌شوند که با توجه به تعداد بالای صیادان در استان بوشهر، بخش قابل توجهی از میزان صید کشور مربوط به استان بوشهر است.
استان بوشهر در بخش پرورش آبزیان نیز دارای جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور است و حدود 70 درصد از میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود که ظرفیت‌های بالای استان بوشهر می‌تواند حجمی بیش از این ها را تولید کند.

ولی در بخش پرورش ماهی در استان بوشهر به خوبی سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است و با وجود این همه ظرفیت ممتاز پرورش آبزیان در استان، این مهم مغفول مانده است که باید بسته‌های سرمایه‌گذاری مناسبی برای این بخش تعریف شود.

پرورش ماهی در قفس یکی از ظرفیت‌های خوب استان بوشهر است که هم در آب‌های آزاد خلیج فارس قابل اجرا است و هم در آب‌های پشت سد رئیس‌علی دلواری می‌تواند اجرا شود.
پرورش ماهی در استان بوشهر توسعه می‌یابد

استاندار بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: استان بوشهر در بخش آبزی‌پروری دارای ظرفیت‌های بسیار زیادی است که تلاش داریم تا زمینه را برای توسعه هر چه بیشتر این بخش فراهم کنیم و در آینده نزدیک شاهد افزایش سهم استان در تولید آبزیان را افزایش دهیم.

مصطفی سالاری به ظرفیت‌های بالای استان بوشهر در بخش پرورش آبزیان به ویژه ماهی و میگو اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: هم اکنون بخش قابل توجهی از میگوی کشور در استان بوشهر تولید می‌شود که تلاش داریم تا شاهد افزایش این سهم باشیم.

وی با اشاره به پرورش میگو در 11 هزار هکتار از اراضی ساحلی استان بوشهر، اضافه کرد: امسال هفت هزار هکتار نیز به این اراضی اضافه می‌شود و زیرساخت‌های مورد نیاز در این اراضی مستقر خواهد شد.

استاندار بوشهر با اشاره به ظرفیت‌های ممتاز دریا برای استان بوشهر، اضافه کرد: پرورش میگو یکی از مهمترین صنایع در بخش شیلات استان بوشهر است که تعداد حوضچه‌های پرورشی تا یک سال آینده دو برابر افزایش خواهد یافت.

وی افزود: یکی از طرح‌های بسیار مهمی که با جدیت به دنبال تحقق آن هستیم، تولید ماهی در استان بوشهر است که پیشنهاد اجرای 10 طرح پرورش ماهی در دریا و چهار مورد پرورش ماهی در قفس از سوی سرمایه‌گذاران ارائه شده است.

سالاری ادامه داد: به منظور پرورش ماهی در قفس در سد رئیسعلی دلواری نیز سرمایه‌گذار بخش خصوصی با استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی تا دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کند.

واگذاری اراضی ساحلی بوشهر به سرمایه‌گذاران برای پرورش میگو

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر نیز اظهار داشت: با توجه به وجود اراضی مستعد در استان بوشهر برای پرورش آبزیان، لازم است که با تلاش و برنامه‌ریزی مناسب در این راستا حرکت کنیم و زمینه را برای افزایش تولید و بهبود وضعیت اشتغال در استان از این ریق فراهم کنیم.

رضا عوض‌پور خلیج فارس را یکی از ظرفیت‌های بسیار مهم برای استان بوشهر عنوان کرد و افزود: زمین‌های ساحلی استان بوشهر به سرمایه‌گذاران پرورش میگو واگذار خواهد شد.

وی از تولید 70 درصد میگوی پرورشی کشور در استان بوشهر خبر داد و افزود: سالانه 10 هزارتن میگوی پرورشی در استان بوشهر تولید می‌شود که امسال با تلاش‌های صورت گرفته شاهد افزایش تولید میگو در استان بوشهر خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار بوشهر از تلاش برای افزایش میزان تولید میگوی استان بوشهر به دو برابر میزان کنونی خبر داد و گفت: استان بوشهر ظرفیت بالایی در بخش آبزی پروری دارد که باید از این ظرفیت به صورت ویژه استفاده شود
پرورش ماهی در قفس در 10 هکتار اراضی ساحلی بوشهر

مدیر کل شیلات استان بوشهر نیز در گفتگو با خبرنگار مهر به ظرفیت‌های ویژه استان بوشهر در تولید و صید آبزیان اشاره کرد و اظهار داشت: هفته گذشته زمان صید میگو در استان بوشهر به پایان رسید که بیش از یک هزار و 477 تن میگو توسط صیادان در آب‌های استان بوشهر صید شد.

حسین بهمنیاری از اجرای پرورش میگو در 10 سایت ساحلی در قالب سه هزار و 286 استخر استان بوشهر خبر داد و بیان داشت: پرورش میگو در چهار هزار هکتار از اراضی ساحلی استان بوشهر انجام می‌شود که 12 هزار تن میگو در اراضی پرورشی استان بوشهر تولید می شود.

وی از صید و پرورش سالانه 58 هزار تن انواع آبزیان در استان بوشهر خبر داد و اضافه کرد: امسال 10 هکتار از اراضی پرورش میگو پس از برداشت محصول به صورت آزمایشی برای پرورش چهار نوع ماهی سیباس، سبیتی، هامور و شانک در قفس اختصاص می‌یابد.

مدیر کل شیلات استان بوشهر ادامه داد: 48 مرکز عمل‌آوری آبزیان در استان بوشهر وجود دارد که 21 واحد آن فعال است که در بخش‌های بسته‌بندی، عمل‌آوری و فرآوری آبزیان فعالیت می‌کنند.

منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید