فاضلاب‌های صنعتی مشکلی بزرگ برای آبزی‌پروری در کهگیلویه و بویراحمد

شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۰ بازدید

فاضلاب‌های صنعتی مشکلی بزرگ برای آبزی‌پروری در کهگیلویه و بویراحمد
مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمد فاضلاب‌های صنعتی را مشکلی بزرگ بر سر راه آبزی‌پروری در این استان دانست
سید غلامعباس موسوی‌نژاد ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه 166 مزرعه فعال تولید ماهی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، اظهار کرد: تولید ماهی در سال گذشته 13 هزار تن بود اما در سال جاری وجود بیماری‌های عفونی، ویروسی و باکتریایی باعث کاهش رشد تولید شده که علی‌رغم این مشکلات و بیماری‌ها امیدواریم تولید ماهی به 13 هزار تن برسد
مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در صورت کنترل و از بین رفتن بیماری در بین آبزیان تولید ماهی به بیش از 13 هزار تن می‌رسد، عنوان کرد: 10 درصد از ماهی‌های تولید شده در خود استان مصرف و مابقی به استان‌های تهران، فارس و اصفهان ارسال می‌شود. بیشترین ماهی استان در 127 مزرعه پرورش ماهی در بویراحمد تولید می‌شود.

موسوی‌ن‍ژاد سرانه مصرف ماهی در کشور را شش کیلو عنوان کرد و افزود: مردم کهگیلویه و بویراحمد تنها چهار کیلو ماهی در سال مصرف می‌کنند که این میزان مصرف در بین مردم نگران کننده است.

مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمد افزود: قزل‌آلا، خاویاری و کپور سه نوع ماهی است که در مزارع ماهی استان پرورش و تولید می‌شوند ضمن اینکه از سال گذشته تاکنون به صورت آزمایشی 600 قطعه ماهی خاویاری در یکی از مزارع پرورش ماهی رها شده است که در صورت سازگاری، ماهی خاویار در مزارع استان پرورش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد رتبه چهارم تولید ماهی کشور را دارد، تصریح کرد: دو مزرعه پرورش ماهی زینتی با پرورش 300 هزار قطعه ماهی در سال در شهرستان باشت و دنا در حال فعالیت هستند.

این مسئول اضافه کرد: وجود بیماری‌های باکتریایی و ویروسی، گل‌آلود بودن منابع آبی، خشکسالی و کم آبی ورود فاضلاب صنعتی، کشاورزی و باغات به منابع آبی و ورود حیوانات اهلی به مزارع پرورش ماهی از مشکلات پیش روی آبزی پروری در کهگیلویه و بویراحمد است.

موسوی‌نژاد عنوان کرد: ماهی به دلیل سهل‌الهضم بودن برای کودکان و سالمندان مفید است و امگا 3 موجود در گوشت ماهی باعث کاهش کلسترول بد خون، افزایش ایمنی بدن، سلامتی و نشاط در سالمندان و کودکان می‌شود.

مدیر شیلات کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تیره نبودن آبشش، گود نبودن چشم ماهی و تاول و زخم نداشتن بدن ماهی دلیل تازه و سالم بودن ماهی است، خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان ماهی ابتدا مزارع خود را ضد عفونی و خشک کرده بعد اقدام به رها سازی ماهی کنند همچنین علاوه بر بیمه کردن مزرعه به پیامک‌هایی که شیلات استان برای آنها ارسال می‌کند توجه کنند
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید