پرورش ماهی ظرفیتی برای تولید و کارآفرینی در گچساران

پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

پرورش ماهی ظرفیتی برای تولید و کارآفرینی در گچساران
پرورش ماهی های گرم آبی و سردآبی ظرفیتی برای تولید و کارآفرینی در مناطق مستعد و دارای منابع خدادای روان آب های گچساران است.
شهرستان گچساران با وجود داشتن روان آب هایی مانند رودخانه زهره، خیرآباد، و سد کوثر دارای پتانسیل های بی نظیری برای تولید ماهی های گرم آبی و سردآبی است اما از سرمایه گذاری در این بخش بی بهره است.
بر اساس آمار های موجود تعداد مزارع پرورش ماهی دراستان کهگیلویه و بویراحمد بیش از 194 مزرعه است در حالی که شهرستان گچساران از ظرفیت عظیم در بخش آب برخوردار است از داشتن یک مزرعه پرورش ماهی محروم بوده که این امربیانگر بی توجهی به پتانسیل های این بخش در منطقه است.
کارشناس پرورش آبزیان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: شهرستان گچساران قابلیت تولید ماهی های گرم آبی به ویژه ماهی کپور، ماهی های خاویاری، میگو و زینتی را دارد.

'کورش یزدان پناه ' افزود: ده ها استخر کشاورزی در مناطق روستایی این شهرستان ظرفیتی برای پرورش ماهی است تا در کنار تولیدات کشاورزی عاملی برای ارتقای وضعیت معیشتی و درآمدی مردم این شهرستان است.

وی گفت: پرورش ماهی خاویار به دلیل امکان صادرات و سودآوری بالا از دیگر ظرفیت های مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد نظیر باشت و گچساران است.

این کارشناس پرورش آبزیان با اشاره دیربازده بودن ماهی خاویاری و نیاز به سه سال سرمایه گذاری برای رسیدن به بازدهی افزود: حضور سرمایه گذاران کارآفرین در این رهگذر می تواند فرصتی برای تولید و اشتغالزایی باشد.

یک کارشناس شیلات و آبزی پروری جهادکشاورزی گچساران نیز گفت: با بررسی های دقیق علمی انجام شده در این شهرستان دارای قابلیت پرورش ماهی در بخش ماهیان سردآبی نیز هست.

'فرامرز شادمانپور' افزود: استخرهای کشاورزی مناطق مختلف شهرستان گچساران از ابتدای مهر هر سال تا خرداد محل مناسبی برای پرورش ماهی های سردآبی است.

وی با اشاره به غنی شدن آب استخرهای کشاورزی که پرورش ماهی در آنها انجام می شود گفت: کود ماهی ها باعث پربار شدن آب این استخرها برای بهره مندی در کشاورزی می شود.

مدیر جهاد کشاورزی گچساران افزود: دولت با پرداخت تسهیلات بانکی، آموزش های ترویجی، اعزام به اردوهای آموزشی و دیدار از مزارع پرورش ماهی در استان های مجاور از تولید و پرورش ماهی در این شهرستان حمایت می کند.

'عطاالله مهدی پور' افزود: اکنون دو مزرعه پرورش ماهی کپور در منطقه خیرآباد در حال احداث است.

وی گفت: برای راه اندازی این مزارع 20 میلیارد ریال تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است که در مرحله پرداخت است.

با توجه به وضعیت اشتغال و آمار جویندگان کار در منطقه سرمایه گذاری در این بخش برای توسعه اشتغال و تولید امری بسیار ضروری است بویژه آنکه با ارائه بسته های تشویقی از سوی دولت بخش خصوصی را به سرمایه گذاری در این بخش ترغیب کرد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید