بیش از 50میلیون قطعه بچه ماهی تکثیر شده امسال در رودخانه ها رها شد

پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۷ بازدید

بیش از 50میلیون قطعه بچه ماهی تکثیر شده امسال در رودخانه ها رها شد
هر ساله بر اساس تصمیم سازمان شیلات ایران بیستم مهر ماه زمان آغاز پهن شدن تور ماهیگیری بیش از چهار هزار و 200 صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی صیادی پره در پهنه 338کیلومتری سواحل مازندرانی خزر است
معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت : هر ساله به منظور جبران تکثیر طبیعی انواع ماهیان استخوانی دریای خزر بیش از 60 میلیون قطعه انواع بچه ماهی به صورت مصنوعی تکثیر و در رودخانه های شیلاتی استان رها می شود.

عباسعلی شیخ تبار با بیان اینکه ماهی استخوانی سفید بیشترین مقدار صید سالانه ماهیگیران مازندران را از خزر تشکیل می دهد ، اضافه کرد : امسال دستکم 50 میلیون قطعه بچه ماهی سفید از سوی مرکز شهید رجایی ساری تکثیر و در 20 رودخانه شیلاتی رها شد.

وی ادامه داد : امسال همچنین حدود چهار و نیم میلیون قطعه بچه ماهی سفید به صورت طبیعی به روش شیل گذاری ( رها کردن ماهیان مولد در مناطق مشخصی از رودخانه های شیلاتی) در سه رودخانه تجن ساری ، تالش خیل تنکابن و نمک آبرود چالوس تکثیر و رها شده است.

در تکثیر طبیعی ماهی، صیادان با رها سازی ماهیان مولد در مناطق شیل گذاری شده در رودخانه ، شرایط محیطی مناسب و مساعدی را برای ماهیان فراهم می آورند، به گونه ای که بچه ماهیان پس از رسیدن به وزن یک الی دو گرم به سمت دریا رها می شوند.

شیخ تبار از تخصیص بیش از پنج میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت برای جامعه صیادی استان خبر داد و گفت : ساماندهی و توجه به بیمه تامین اجتماعی صیادان نیز در حال انجام است.

وی پیش بینی کرد که حدود هشت هزار تن انواع ماهی استخوانی امسال در سواحل مازندرانی خزر صید شود.

معاون صید و بنادر ماهیگیری اداره کل شیلات مازندران در خصوص ابتلای ماهی ' کفال ' دریای خزر به بیماری ، گفت : هر چند این مقوله مربوط به دامپزشکی است ، اما 95 درصد ماهیان کفالی که در سواحل مازندرانی خزر صید می شود از نوع کفال سالم است.

وی افزود : ماهی استخوانی کفال بومی دریای خزر و سالم است و اگر صحبتی از بیماری ماهی کفال می شود ، مربوط به گونه ای به نام ' سالینس ' است که غیر بومی و وارداتی است که از دریای سیاه صید می شود.

شیخ تبار گفت : کمتر از پنج درصد این گونه در تور ماهیگیران مازندران جای دارد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید