تغییرات آب و هوایی از عوامل موثر بروز کشند قرمز است

پنج‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۲ بازدید

تغییرات آب و هوایی از عوامل موثر بروز کشند قرمز است
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تغییرات آب و هوایی یکی از عوامل موثر در بروز پدیده کشند قرمز و افزایش وقوع آن در آب های جنوبی کشور است.
سازمان حفاظت محیط زیست، پروین فرشچی افزود: تصاویر ماهوارهای دریافتی از سازمان منطقه ای راپمی نشان می دهد آب دریای عمان و خلیج فارس در دو دهه گذشته گرم و گرمتر شده است.
وی با اشاره به اثرات گرمایش زمین و تغییرات آب و هوا بر زندگی انسان ها، گفت: اقتصاد یکی از حوزه های حایز اهمیتی است که تاثیر پذیری بسیاری از این پدیده دارد تا جایی که به عنوان مثال ممکن است در صورت افزایش 2 درجه ای دمای کره زمین، بازده اقتصادی جهان نیز بین 2 دهم درصد تا دو درصد کاهش یابد.
فرشچی افزایش جمعیت شهرهای ساحلی، افزایش ورود انواع پساب های خانگی، کشاورزی و دامی تصفیه نشده به دریا و تغییر گسترده کاربری های ساحلی از دیگر عوامل موثر در این پدیده دانست و افزود: آمار رو به افزایش وقوع پدیده کشند قرمز که ناشی از شکوفایی جلبک های تولید کننده سم در آب های جنوبی کشور است، منجر به افزایش شدت اثرات مخرب این پدیده بر آب های ساحلی و بروز مرگ و میر گسترده در جمعیت آبزیان منطقه شده است.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر رابطه مستقیم گرمایش زمین با بالا آمدن سطح دریا، اظهار کرد: این یکی دیگر از اثرات گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی است و اهمیت آن به اندازه ای است که شعار روز جهانی محیط زیست در سالجاری ' به نشانه مقابله با گرمایش زمین، صدایتان را بالا ببرید نه سطح دریاها را ' به این موضوع اختصاص یافت.

وی با استقبال از سخنان اخیر رییس جمهوری در مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص تغییرات آب و هوایی در جهان و نقش دولت ها در این خصوص، گفت: این سخنان نقش موثری در بالا بردن سطح همکاری های منطقه ای و بین المللی در حوزه کاهش اثرات گرمایش زمین خواهد داشت.

*** اثرات محتمل تغییرات آب و هوایی بر محیط زیست دریایی کشور

فرشچی افزایش دمای سطحی آب، تغییر بارندگی، روان آب ها، تغییر جریانات دریایی و وزش بادها، PH و شیمی آب دریا از اثرات محتمل تغییرات آب و هوایی بر محیط زیست دریایی کشور برشمرد و گفت: در همین راستا، سازمان حفاظت محیط زیست طرح بررسی اثرات تغییرات گرمایش زمین بر آب های ساحلی کشور را طرح ریزی کرده که در صورت تامین اعتبار لازم، این طرح اجرایی خواهد شد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه PH آب دریا به طریق مختلف بر حیات موجودات دریایی اثر می گذارد، گفت: این پارامتر عامل مهمی در تغییر سرعت رشد فیتوپلانکتون ها است و با توجه به ساختار کلسیمی برخی از فیتوپلانکتون ها و آبسنگ های مرجانی کاهش اسیدیته آب (اسیدی شدن دریاها) باعث تحلیل ساختار سلولی آن ها می شود.

فرشچی افزود: کاهش جزئی در مقدار PH باعث افزایش میزان در دسترس بودن یون سمی مس و در نتیجه باعث بروز اثرات منفی بر رشد و تکثیر سلولی فیتوپلانکتون ها و سفید شدن آبسنگ های مرجانی و نابودی آن ها می شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که فیتوپلانکتون ها به عنوان تولید کنندگان در اقیانوس ها و دریاها و همینطور به عنوان اولین سطح هرم غذایی نقش مهمی در چرخه های کربن، اکسیژن و مواد مغذی در دریاها دارند، هرگونه تغییر در ویژگی جمعیتی فیتوپلانکتونی باعث بروز اثرات مشابهی در جمعیت سایر گونه های دریایی می شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پایش اثرات گرمایش زمین بر جمعیت و پراکنش فیتوپلانکتون ها، نخستین اقدام جهت تعیین میزان اثرات گرمایش زمین بر محیط زیست دریایی است.

*** تاثیر انکار ناپذیر گرمایش زمین بر اقتصاد

فرشچی اظهار کرد: علاوه بر تاثیرات ذکر شده اثرات گرم شدن دمای کره زمین بر اقتصاد نیز بسیار حایز اهمیت است لذا بسیار ضروری است که برای مقابله با گرمایش بیشتر زمین، اقدامات اساسی صورت گیرد.

وی افزایش کارایی انرژی و استفاده از هیدروژن و دیگر سوخت های پاک به عنوان سوخت وسایل نقلیه، ارتقای فناوری جهت بهره برداری از انرژی های پاک مانند انرژی باد، امواج و نور خورشید، ایجاد هیدروژن از منابع تجدید پذیر، تولید سوخت های زیستی را برخی از راهکارهای کاهش گرمایش زمین عنوان کرد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در کنار کاهش تولید دی اکسید کربن حاصل از کاهش مصرف سوخت های فسیلی، می توان با اجرای اقداماتی مانند درختکاری (به ویژه از طریق احیای جنگل های حرا)، تغییر الگوی کشاورزی و دامداری بخشی از دی اکسید کربن را طی فرآیندی تحت عنوان ذخیره کربن مهار کرد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید