برگزاری نخستین همایش ملی پدافند غیرعامل علوم‌دریایی در بندرعباس

یک‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

برگزاری نخستین همایش ملی پدافند غیرعامل علوم‌دریایی در بندرعباس
مدیرکل پدافند غیرعامل هرمزگان از برگزاری نخستین همایش ملی پدافند غیرعامل در علوم دریایی خبر داد و گفت: این همایش با همکاری سازمان‌ها و موسسات مرتبط در روزهای ۲۸ و ۲۹ آبان ۱۳۹۳ در بندرعباس برگزار می‌شود.
سید عبدالمحمد سجادی افزود: اولین همایش ملی پدافند غیرعامل به عنوان یک ابزار کارآمد، نقش مفیدی در اطلاع‌رسانی، تولید و تبادل دانش در حوزه علوم دریایی خواهد داشت.
وی خاطرنشان کرد: پدافند غیرعامل به مجموعه‌ای از اقدامات غیرنظامی اطلاق می‌شود که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت­‌های ضروری، ارتقاء پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در مقابل تهدیدات و اقدامات نظامی دشمن می‌شود.
سجادی اضافه کرد: این تعریف اهداف مانند ارتقاء پایداری ملی، افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری زیرساخت‌ها در حوادث جنگی و غیرجنگی، اداره جامعه در شرایط بحران، تسهیل مدیریت بحران را دنبال می‌کند.

وی افزود: با توجه به وسعت مرزهای آبی کشور، پدافند غیرعامل در بخش علوم دریایی به مجموعه اقدامات پیشگیرانه در حوزه علوم دریایی اطلاق می‌شود که با اجرای آن می‌توان میزان خسارات و تلفات احتمالی ناشی از تهدیدات را به حداقل ممکن کاهش داد.

مدیرکل پدافند غیرعامل هرمزگان اظهار کرد: این اقدامات می‌تواند در گروه‌های مهندسی و سازه‌های دریا، فیزیک دریا، زیست دریا، شیمی و آلودگی دریا و سایر علوم مرتبط با علوم دریایی باشد.

وی با اشاره به محورهای همایش پدافند غیرعامل در علوم دریای گفت: این همایش در سه محور علوم زیستی، علوم مهندسی و صنایع دریایی و محورهای آزاد پدافند غیرعامل برگزار می‌شود.

سجادی اضافه کرد: آلودگی و شیمی دریا، اقیانوس شناسی، اکولوژی و اکوتوریسم دریایی، زیست‌شناسی دریا، زیست فناوری در علوم دریایی، شیلات و علوم وابسته، فرآوری و امنیت غذایی، محیط زیست دریایی، نانو تکنولوژی در علوم دریایی و آبزیان، نقش فراورده‌های دریایی در تولیدات کشاورزی، علوم فقهی و آبزیان از سرفصل‌های محور علوم زیستی هستند.

وی همچنین با اشاره به سرفصل‌های محور علوم مهندسی و صنایع دریایی گفت: اثر استمرار فعالیت‌های استخراج نفت و گاز بر دریا، امنیت و ایمنی سازه‌های دریایی، حمل و نقل دریایی و اثرات آن بر اکوسیستم‌های دریایی، صنایع وعلوم دریایی، عوامل آسیب‌رسان به بنادر و صنایع دریا، فیزیک دریا و هواشناسی دریا، کاربرد IT در پدافند غیرعامل، مدل‌سازی و ریاضیات در علوم دریایی، نقش صنایع مجاور بر سواحل و محیط دریا از جمله این سرفصل‌ها هستند.

مدیرعامل پدافند غیرعامل هرمزگان افزود: از سرفصل‌های محورهای آزاد پدافند غیرعامل نیز می‌توان به پدافند سایبری، جنگ نرم، جنگ سخت، پدافند غیرعامل در علوم دریایی، نقش تاسیس و راه‌اندازی مناطق آزاد در پدافند غیرعامل اشاره کرد.

وی در پایان با اشاره به تعداد مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش ملی پدافند غیرعامل در علوم دریایی گفت: تاکنون 600 مقاله به دبیرخانه همایش رسیده که 400 مقاله آن بررسی و تایید شده است
منبع : خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید