پساب کارخانه قند میاندوآب عامل تلف شدن ماهی های زرینه رود

دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۸ بازدید

پساب کارخانه قند میاندوآب عامل تلف شدن ماهی های زرینه رود
رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب گفت: نتایج نمونه برداری های انجام شده از آب زرینه رود و پساب خروجی کارخانه قند این شهرستان نشان می دهد که عامل مرگ و میر بیش از 10 هزار قطعه ماهی این رودخانه پساب این واحد تولیدی است.
اکبر محمدیان افزود: هفته گذشته افزون بر 10 هزار قطعه ماهی و انواع آبزیان رودخانه زرینه رود میاندوآب در پی آلودگی این رودخانه و سخت تر شدن شرایط زیستی تلف شدند.
وی اضافه کرد: با دریافت گزارش های مردمی مبنی بر اتلاف آبزیان در رودخانه زرینه رود، کارشناسان و ماموران یگان حفاظت به محل اعزام و مسیر رودخانه به طول پنج کیلومتر را مورد بررسی قرار دادند .
وی اظهار کرد: پس از بررسی نمونه های گرفته شده مشخص شد که پساب کارخانه قند میاندوآب و پایین آمدن میزان دبی آب رودخانه و کاهش میزان اکسیژن در آب موجب بروز این حادثه شده است .

وی با اشاره به تصفیه پساب کارخانه قند میاندوآب، ادامه داد: پساب تصفیه شده نیز حاوی مقادیری آلودگی است که این امر به ویژه در زمان هایی که آب رودخانه پایین می آید، موجب کاهش میزان اکسیژن آب و تلف شدن آبزیان می شود.

محمدیان گفت: در حال حاضر 300 تا 350 متر مکعب در ساعت پساب کارخانه قند میاندوآب پس از تصفیه وارد آب رودخانه می شود که در صورت پایین آمدن دبی رودخانه این حادثه ممکن است دوباره تکرار شود.

وی افزود: بر همین اساس پیش بینی شده است با همکاری دیگر دستگاه های اجرایی اقدامات لازم برای حل این مشکل در اسرع وقت انجام پذیرد .

رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب اضافه کرد: کارخانه قند میاندوآب در حاشیه رودخانه زرینه رود و در داخل منطقه مسکونی واقع شده و به رغم کنترل فعالیت آن به صورت پایش ماهانه، مشکلات زیست محیطی آن به صورت کامل رفع نشده است.

وی یکی از راهکارهای رفع آلودگی زرینه رود را تغییر محل و انتقال کارخانه قند به یک منطقه دیگر از شهر عنوان کرد و ادامه داد: این امر نیز مستلزم زمان طولانی و هزینه بالا است.

زرینه رود (جغاتو) در جنوب شرقی استان آذربایجان غربی قرار دارد و 80 کیلومتر از این رودخانه از حاشیه شهرستان میاندوآب عبور می کند .

این رودخانه با طول 230 کیلومتر طولانی ترین رود استان است که شهرستان های شاهین دژ و میاندوآب را می پیماید و به دریاچه ارومیه می ریزد.

بر روی این رودخانه سد بوکان قرار دارد که میزان آب خروجی را تنظیم می کند.

شهرستان میاندوآب در جنوب آذربایجان غربی و 164 کیلومتری مرکز استان واقع شده است
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید