صید ساردین ماهیان درآبهای جاسک آغاز شد

یک‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۱ بازدید

صید ساردین ماهیان درآبهای جاسک آغاز شد
معاون صید شیلات جاسک گفت: 600صیاد با استفاده از 22فروند قایق و پنج فروند موتور لنج با استفاده از تورهای چشمه ریز کار صید ساردین ماهیان را درآبهای این شهرستان از صبح امروز آغاز کردند.
اکبرحیدری نژاد پیش بینی کرد:امسال به علت ورود قایق های بدون مجوز،کم کردن صیدگاهها بدلیل کم عمق بودن دریا، صیانت از ریزماهیان و مولدین ماهی، شکوفه بلم مرجانی با پنج درصد کاهش صید را نسبت به مدت مشابه پارسال ، شش هزار تن ساردین ماهی صید شود .
وی با بیان اینکه 75 درصد ساردین ماهیان صید شده به کارخانه های پودر ماهی شهرستان جاسک تحویل می شود ادامه داد: هرکیلو ساردین ماهی بین چهارهزار و500 تاپنج هزار ریال به کارخانه های تهیه پودر ماهی فروخته می شود و بقیه به صورت خوراکی به شهرهای میناب ـ بندرعباس و رودان انتقال می یابد .

برای تولید یک کیلو پودر ماهی به چهارکیلو ساردین ماهی نیاز است وسالانه 27 هزار تن ساردین ماهی در آبهای هرمزگان صید می شود که ده درصد صید استان را تشکیل می دهد ومهمترین گونه های ساردین ماهی در هرمزگان سیاه ، رنگین کمان و روغنی است .

صید ساردین ماهیان درشهرستانهای قشم و بندرلنگه در تمام فصول سال بطور پراکنده صورت می گیرد اما فصل صید در شهرستان جاسک به علت همسایگی با دریای عمان با اقیانوس هند متفاوت است .

با آغاز صید ساردین درجاسک ، صیادان این شهرستان از کم کردن صیدگاهها و نبود بیمه زنان صیاد هم گلایه داشتند.

یکی ازکارفرمایان گفت: درصید ساردین 12ملوان مرد دارم وهشت ملوان زن که متاسفانه شیلات جاسک ازمعرفی زنان صیاد به تامین اجتماعی برای بیمه آنها سرباز می زند.

محمد بادسار از مسوولان خواست نسبت به این موضوع پیگیری کنند و بانوان صیاد هم مانند مردان از حق بیمه صیادی برخوردار شوند .

معاون شیلات جاسک ضمن تایید خواسته صیادان در خصوص بیمه زنان گفت: پیگیر این موضوع هستیم که انشالله مسوولان استان قول مساعدت دادند که برای این دسته ازملوان کلاس ملوانی دایر نماییم.

شهرستان جاسک در 300کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان ، پس از شهرستان قشم رتبه دوم صید ساردین ماهیان را در هرمزگان دارد
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی

دیدگاه خود را بیان کنید