ایجاد فرصت شغلی برای 6 هزار نفر توسط اتحادیه پره مازندران

دوشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۶ بازدید

ایجاد فرصت شغلی برای 6 هزار نفر توسط اتحادیه پره مازندران
رئیس اتحادیه ماهیگیران پره مازندران گفت: اتحادیه پره مازندران توانست برای 6 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کند
محمد رضوی در مراسم افتتاحیه صید ماهیان استخوانی دریای خزر در شرکت خرم پره محمودآباد با بیان اینکه استحصال از دریا از دوران خیلی گذشته بوده است، اظهار داشت: در حال حاضر در این دریا 114 گونه، 63 زیرگونه و 14نژاد از انواع کمیاب‌ترین ماهیان جهان زیست می‌کنند.
وی از وجود چهار هزار و 200 نفر صیاد در قالب 54 شرکت تعاونی پره خبر داد و افزود: حدود دو هزار نفر حمل و نقل، واسطه‌گری و فروش را انجام می‌دهند و این می‌رساند که این اتحادیه در مجموع برای 6 هزار نفر فرصت شغلی ایجاد نموده است.
رئیس اتحادیه ماهیگیران پره مازندران با بیان اینکه حدود 20 هزار نفر از طریق صید و صیادی به صورت مجاز امرار معاش می‌کنند، بیان کرد: آلات و ادوات صید ما قابلیت صید ماهیان غضروفی را نیز دارد.

رضوی با اشاره به اینکه تا قبل از سال 90 حدود 800 تا یک هزار کیلو از انواع بهترین و مرغوب‌ترین خاویار در دریای خزر استحصال و تحویل صیدگاه‌ها می‌شد، اذعان داشت: بعد از سال 90 به برای کاهش صید ماهیان خاویاری عملیات تکثیر بر آن انجام شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر آنچه توسط صیادان به صورت ضمنی صید می‌شود تحویل شرکت مادر تخصصی و صیدگاه‌های شیلاتی و از آنجا برای حفظ ذخائر دریایی تحویل مرکز تکثیر سپس وارد دریا می‌شود.

این مسئول اضافه کرد: اداره کل شیلات مازندران در سال‌جاری مبلغی بالغ بر یکصد میلیون تومان در اختیار اتحادیه قرار داده است.

رئیس اتحادیه ماهیگیران پره مازندران با اشاره بحث رهاسازی بچه ماهیان سفید بیان داشت: در سال 89-90 حدود یکصد میلیون قطعه بچه ماهی سفید در رودخانه‌های مستعد مازندران رهاسازی شد که در کنار آن شیلات و اتحادیه در کنار هم حدود 21 میلیون و 600 هزار قطعه بچه ماهی رهاسازی کردند.

رضوی ادامه داد: در سال 90-91 نیز توسط شیلات 70 میلیون قطعه رهاسازی کرد که اتحادیه در کنار شیلات 15میلیون قطعه رهاسازی کرد.

این مسئول با بیان اینکه در سال 91-92 حدود 50 میلیون قطعه بچه ماهی مصنوعی رهاسازی شد، عنوان کرد: در کنار آن حدود 4.5 میلیون قطعه بچه ماهی نیز به صورت طبیعی برای نخستین‌بار به عنوان طرح پایلوت در رودخانه چشمه کیله تنکابن شیل‌گذاری و در آنجا بعد از 50 روز مراقبت رهاسازی شد.

رئیس اتحادیه ماهیگیران پره مازندران با اشاره به اینکه در سال 92-93 حدود 45 میلیون قطعه بچه ماهی به صورت مصنوعی در مرکز تکثیر شهید رجایی ساری پرورش داده شد، گفت: در سه رودخانه تالش‌خیل ، نمک‌آبرود کلارآباد و تجن ساری نیز بالغ بر 13میلیون قطعه بچه ماهی به صورت طبیعی پرورش، شیل بندی و رهاسازی شدند.

رضوی بیان کرد: با نظارت شیلات بیش از 13میلیون قطعه بچه ماهی طبیعی و نیز بیش از 45 میلیون قطعه به صورت مصنوعی در رودخانه‌های مستعد استان رهاسازی شدند.

این مسئول افزود: پیش‌بینی می‌شود در اسفند 93 و فروردین 94 با حمایت شیلات و معاونت صید و همکاری صیادان 10 رودخانه را در سطح استان شیل‌گذاری کنیم و بستر را برای ماهیان مولد آماده تا از این طریق طرح تکثیر طبیعی انجام شود.

رئیس اتحادیه ماهیگیران پره مازندران با اشاره به خسارت برف سال گذشته بیان داشت: برف سال گذشته خسارت جبران‌ناپذیری به جامعه صیادی وارد و عمل صید را با مشکل مواجه کرد اما هیچ‌گونه خسارتی به صیادان پرداخت نشد.

رضوی با اشاره به سوله یک هزار و 200 متری اتحادیه پره مازندران خاطرنشان کرد: بعد از بارش برف در سال گذشته حدود 600 میلیون تومان به این سوله خسارت مالی وارد شد اما تاکنون این خسارت پرداخت نشده است.
منبع : خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید