صید 24 هزار تن ماهی استخوانی در گیلان

دوشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

صید 24 هزار تن ماهی استخوانی در گیلان
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان از صید بالغ بر 24 هزار تن ماهی استخوانی در این استان خبر داد و گفت: صید غیرمجاز عامل مهم تهدیدکننده دریای خزر است.
کبر ایلدرم امروز در رودسر اظهار کرد: از اول مهر ماه جاری صید ماهیان دریای خزر در غرب گیلان با 11 پره و یک‌هزار صیاد آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه از 20 مهر ماه جاری صید رسمی ماهیان استخوانی دریای خزر در تمام نقاط گیلان آغاز شده است، ادامه داد: بیش از چهار هزار و 500 صیاد گیلانی در حدود 52 پره تعاونی و 272 کیلومتر نوار ساحلی این استان مشغول صید ماهیان استخوانی هستند
معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات گیلان از صید بالغ بر 24 تن انواع ماهیان استخوانی با 300 مرحله پره‌کشی از آغاز فصل صید خبر داد و افزود: از این میزان صید ماهیان استخوانی 22 تن ماهی کفال و بقیه ماهی سفید و انواع دیگر بوده است.

وی ارزش اقتصادی این میزان صید را 400 میلیون تومان اعلام کرد و یادآور شد: آلودگی زیستی و صید غیرمجاز حرفه‌ای از عوامل تهدیدکننده دریای خزر است.

ایلدرم تصریح کرد: صیادان غیرمجاز حرفه‌ای با ادوات مخرب و ممنوعه و برداشت بی‌رویه عامل مهم در رکود کسب و کار صیادان مجاز و انقراض ماهیان به‌ ویژه گونه‌های سوف، کپور و ماش ماهی هستند.

وی با اشاره به اینکه صید غیرمجاز از صید مجاز توسط پره‌ها پیشی گرفته است، خاطرنشان کرد: فروش ادوات غیرمجاز در گذشته به صورت مخفیانه بوده در حالی که امروزه به صورت آشکار انجام می‌شود که باید از گسترش آن جلوگیری شود.

این مسئول درباره وضعیت ماهی کیلکا اظهار کرد: امسال تاکنون بیش از چهار هزار و 297 تن کیلکا در حوزه گیلان صید شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 12 درصد بیشتر است.

وی ارزش اقتصادی این مقدار صید ماهی کیلکا را 42 میلیارد ریال ذکر کرد و متذکر شد: 10 درصد ماهی کیلکا صید شده در سبد غذایی و بقیه به پودر ماهی تبدیل می‌شود.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید