آلودگی آب شرب شهر سودجان چهارمحال و بختیاری

چهار‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۸ بازدید


خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای پرآب کشور است که در پی بارشهای نسبتا مناسب در طول فصل بارش تامین کننده 10 درصد آب کشور است.
استان چهارمحال و بختیاری در رشته کوه زاگرس واقع شده است و به خاطر شرایط توپوگرافی و خاص دارای بارشهای مناسب به صورت برف و باران است.
آب شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری بیشتر از منابع آبهای زیر زمینی تامین می شود، خشکسالی در سالهای اخیر و کم شدن آبهای زیر زمینی بسیاری از شهرها و روستاهای استان را دچار مشکل کم آبی کرده است در عین حال کیفیت آبهای شرب این مناطق نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
بسیاری از شهرها و روستاها استان در حاشیه رودخانه های این استان هستند و آب شرب این مناطق از رودخانه ها تامین می شود.
شهر سودجان در فاصله 55 کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است، جمعیت این شهر پنج هزار و 410 نفر است و در زمان جنگ تحمیلی مردم این شهر 45 شهید را تقدیم این مرز و بوم کرده اند ولی اکنون مردم ولایت مدار این شهر مورد بی مهری قرار دارند.
آب شرب شهر سودجان با توجه به آزمایشات شرکت آبفای استان آلوده است و مردم در حال حاضر آب آلوده را مصرف می کنند و این آلودگی ناشی از وجود شیلات های ماهی غیر مجاز در نزدیکی محل تامین آب شهر سودجان است.
وجود مزرعه پرورش ماهی در فاصله 500 متری از چاهک برداشت آب شهر
عضو هیئت مدیره آبرسانی اراضی شهر سودجان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در این شهر وجود سه شیلات ماهی در مسیر رودخانه زاینده رود سودجان موجب آلودگی آب شرب این شهر شده است، اظهار داشت: یکی از مزارع شیلات ماهی از اوایل انقلاب احداث شده است.
مسلم حیدری با اشاره به اینکه در سال اخیر یک مزرعه پرورش ماهی به صورت غیر مجاز با فاصله 500 متری از چاهک برداشت آب از رودخانه زاینده رود آب شرب احداث شده است که موجب آلودگی شدید آب رودخانه زاینده رود در این شهر شده است، بیان داشت: با توجه به آلودگی آب شرب این شهر بیشتر کودکان این شهر بیمار شده اند
وی با اشاره بر اینکه فضولات شیلات ماهی و خوراک های ماهی وضیعت بحرانی را برای مردم این شهر به وجود آورده است، اذعان داشت: در این شهر بیش از پنج هزار نفر ساکن هستند.
حیدری با بیان اینکه دو شیلات ماهی در یک سال اخیر در کنار هم بدون مجوز احداث شده است، بیان داشت: حکم تخریب این مزارع گرفته شده است اما حکم اجرای نشده است.
رها سازی گله ماهی های تلف شده در رودخانه
شهردار شهر سودجان نیز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه آب شرب شهر سودجان با توجه به تایید آزمایشات شرکت آبفای استان آلوده است، اظهار داشت: آلودگی آب شرب شهر سودجان به دلیل ورود پساب شیلات فرا دست مانند روستای قلعه آقا علی و دیمه است.
اسماعیل طاهری با بیان اینکه شیلات روستای قلعه آقا علی در فاصله کمتر از یک متر به رودخانه زاینده رود در محل تامین آب شرب شهر سودجان واقع شده است، بیان داشت: پیگیری از سوی ادرات آبفای استان، آب منطقه ای و ... صورت گرفته که اقدام شایسته ای در این زمینه در راستای برخورد با این شیلات و بهره برداران صورت نگرفته است.
وی با اشاره به اینکه با توجه به عدم توجه مسئولین ساخت و ساز شیلات بدون مجوز در شهرستان کوهرنگ و اطراف روبه افزایش است، اذعان داشت: در تابستان سال جاری به دلیل رها سازی گله ماهی های تلف شده در رودخانه کودکان و بزرگسالان این منطقه بیمار شدند.
طاهری با اشاره بر اینکه سه شیلات ماهی ساخته شده و دو شیلات ماهی غیر مجاز در حال احداث است، تصریح کرد: مردم شهر سودجان تنها درخواستی که از مسئولین استانی دارند در راستای بر طرف کردن آلودگی آب شهر سودجان است
شهردار شهر سودجان با بیان اینکه مردم این شهر مورد بی مهری مسئولین واقع شده اند، عنوان کرد: هیچ گونه رسیدگی به سلامت مردم صورت نگرفته است.
شناسایی منابع آلاینده زاینده رود در دستور کار است
مدیر کل محیط زیست استان چهار محال و بختیاری نیز در این خصوص با بیان اینکه آلودگی رودخانه زاینده رود به دلیل اینکه از رودخانه مهم کشور در تامین آب شرب چند استان کشور مهم است، اظهار داشت: اقدامات پیشگری و شناسایی منابع آلاینده از سرچشمه تا گاو خونی در دستور کار است.
سعید یوسف پور با اشاره بر اینکه در بالا دست شهر سودجان واحد های متخلف تذکر و در مسیرمراجع قضایی قرار گرفته اند، ادامه داد: با صدور احکام برخورد قانونی با شیلات غیر مجاز و مجاز صورت خواهد گرفت.
وی با اشاره بر اینکه در مورد آلایندگی آب و محیط زیست واحد های مجاز و غیر مجاز باید آلایندگی را بر طرف و در غیر این صورت واحد ها تعطیل خواهد شد، بیان داشت: زمانی که آلاینده ها از استاندار مجاز بیشتر باشد، تهدیدی برای بهداشت عمومی است و موجب ورود پساب به آب جاری است که باید با واحد ها برخورد شود.
یوسف پور تصریح کرد: در محدوده استان دو واحد یک مجاز و یکی دیگر غیر مجاز تخریب شده است چرا که مزارع پرورش ماهی موجب آلودگی آب و محیط زیست شده بودند

دیدگاه خود را بیان کنید