اجلاس گروه کاری تدوین رژیم حقوقی خزر در مسکو آغاز شد

شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید


ایرنا، سرگئی لاوروف وزیرامورخارجه روسیه در آیین آغاز اجلاس گروه کاری خزر با تاکید براهمیت روزافزون دریای خزر گفت: زندگی میلیون ها انسان با مسایل اقتصادی ، کشاورزی ، شیلات و سایر ظرفیت های دریایی خزر بستگی دارد و پنج کشور ساحلی باید با مدیریت مشترک از ظرفیت های این دریا استفاده کنند.

وی افزود: اقدامات زیادی از آخرین نشست سران کشورهای ساحلی دریای خزر در ماه ژوییه سال 2011 در باکو تا کنون درباره همکاری های مشترک انجام شده است و کار بر روی کنوانسیون رژیم حقوقی خزر ادامه دارد.

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: باید اسناد حقوقی و ساز و کار برای مسایل مرتبط با دریای خزر بویژه موضوع آلودگی دریا از لکه های نفتی، رعایت مسایل محیط زیست مطابق با کنوانسیون تهران و همکاری کشورها در زمینه هیدرومتالوژی و بهره برداری از آبزیان و دیگر موضوعات اضطراری فراهم شود.

لاوروف با اشاره به امضای توافقنامه همکاری امنیتی میان کشورهای ساحلی خزر در سال 2010 میلادی گفت: روند همکاری های امنیتی نیز ادامه دارد و در این سند مبارزه با چالش ها و تهدیدهای مرتبط با خزر در نظر گرفته شده است.

وزیر خارجه روسیه افزود: چهارمین نشست سران پنج کشور ساحلی خزر نیز در نیمه دوم سال 2014 در شهر آستاراخان روسیه برگزار خواهد شد.

لاوروف گفت: در این اجلاس کار بر روی پیش نویس سند اجلاس سران باید آغاز شود.

وی با بیان اینکه در مدت 20 سال بعد از تاسیس دولت های مستقل در حوزه دریای خزر در این کار گروه مسایل کلیدی بررسی می شود، گفت: همکاری پنج کشور بر اعتماد متقابل و رعایت حقوق کشورهای با حق حاکمیت استوار است.

وزیر خارجه روسیه با انتقاد از برخی کشورهای خارج از منطقه برای تحمیل منافع و مواضع خود به کشورهای حوزه خزر گفت : حضور خارجی در منطقه خزر غیرقابل قبول است و دولت های پنج کشور با این دیدگاه موافق هستند.

لاوروف افزود: حفظ آبزیان بویژه ماهیان خاویاری ضروری است و صید تجاری این ماهیان باید ممنوع شود.

وی اضافه کرد: روسیه از دادن مهلت برای صید این ماهیان استقبال می کند و به نظر ما این مهلت می تواند برای یک دوره دیگر تمدید شود .

وزیرخارجه روسیه گفت: در مدت چند ماه آینده ما می توانیم دستور کار اجلاس سران پنج کشور را تدوین کنیم و بهار 2014 اجلاس وزرای خارجه کشورهای ساحلی خزر برگزار خواهد شد.

دراجلاس گروه کاری خزر نقشه های جغرافیایی با ذکر مبداء از طرف هیات ها و نحوه تعیین خطوط مبداء در خزر و پیش نویس سند نهایی چهارمین اجلاس سران بررسی می شود.

کار بر روی پیش نویس کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر و بیانیه پایانی درباره اصول همکاری کشورها در دستور کار اجلاس دو روزه گروه کاری کشورهای ساحلی خزر قرار دارد.

ابراهیم رحیم پور معاون وزیر امور خارجه کشورمان در امور آسیا و اقیانوسیه سرپرستی هیات ایرانی را در این اجلاس به عهده دارد.

در این اجلاس معاونان وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران، روسیه، جمهوری آذربایجان ، ترکمنستان و قزاقستان حضور دارند

دیدگاه خود را بیان کنید