توسعه صنعت آبزی پروری گیلان راهی برای اشتغالزایی

سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۷ بازدید


این استان که از نظر مزارع منفرد(‌خصوصی) پرورش ماهیان گرم آبی و تولید بچه ماهی حائز رتبه کشوری است، فرصتی مغتنم در اختیار فعالان این عرصه قرار می دهد تا با قدم گذاشتن در این مسیر، افزایش سرمایه گذاری و گسترش فعالیت هایشان، سهمی شایسته در اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری ایفا کنند. این همان نکته ای است که معاون تکثیر و پرورش آبزیان شیلات گیلان بر آن تاکید کرد.
ابراهیم بیگ تن با بیان اینکه در حال حاضر، 60 درصد مزارع خصوصی پرورش ماهیان گرم آبی کشور در این استان قرار دارد، گفت: صنعت آبزی پروری نقش موثری در تولید ثروت، ایجاد فرصت های شغلی و همچنین تامین بخشی از نیازهای پروتئینی و باز سازی و افزایش ذخایر آبزیان ارزشمند دریایی و رودخانه ای دارد.
وی،‌ تعداد مزارع پرورش ماهی گرم آبی کشوری و استانی را به ترتیب 5 هزار و 979 و 4 هزار و 239 مزرعه دانست و افزود: تعداد مزارع منفرد گیلان 4 هزار و 329 مزارعه منفرد با مساحت 7 هزار و 140 هکتار بوده که سالانه 30 هزار تن انواع ماهیان گرم آبی در این مزارع تولید می شود.
معاون تکثیر و پرورش آبزیان شیلات گیلان با اشاره به اینکه میزان تولید مزارع پرورش ماهیان گرم آبی استان نسبت به سال گذشته از رشد 13 درصدی برخوردار بوده است، تصریح کرد: فرصت سرمایه گذاری فعالیت های شیلات در همه شهرستان های استان گیلان وجود دارد، به همین منظور سرمایه گذاری در این بخش از نظر اقتصادی توجیه پذیر است.
مدیرکل شیلات گیلان نیز خاطر نشان کرد: شیلات نقش مهمی برای رفع معضل بیکاری و اشتغال در استان دارد، بنابراین باید از این فرصت به نحو بهینه بهره برداری شود.
حجت سعیدی افزود: گیلان با بهره گیری از نوار ساحلی و استفاده از منابع آب های داخلی ظرفیت های پنهان و آشکار فراوانی در زمینه صنعت شیلات و آبزیان دارد.
وی ادامه داد: چرخه تولید تا مصرف آبزیان به لحاظ اشتغال زایی بالا و نقش آن در صنایع بهره برداری و تولید و تشکل های مردمی و تعاونی های تولیدی و خدماتی به عنوان یکی از زیربخش های اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.
سعیدی با اشاره به صادرات و ارز آوری شیلات خاطرنشان کرد: در صورت برنامه ریزی صحیح و شایسته در صنعت شیلات می توان دورنمای مناسبی را در بخشی از چرخه های اقتصادی در سطح ملی و بین المللی انتظار داشت.
وی افزود: مجوزهای که در حال حاضر، سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان برای پرورش ماهیان گرم آبی صادر می کند در هر هکتار پنج تن محصول بوده که این میزان باید حداقل 8 تن در هر هکتار باشد.
مدیرکل شیلات استان گیلان همچنین پیش بینی کرد:‌ میزان تولید در بخش ماهیان گرم آبی تا پایان برنامه پنجم توسعه 70 هزار تن باشد به این ترتیب، توجه به توسعه صنعت آبزی پروری در استان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
یک پرورش دهنده ماهیان گرم آبی نیز ضمن ابراز رضایت از شغل خود گفت: ارزآوری به کشور با صادرات بچه ماهی و ماهی مولد به کشورهای عراق، افغانستان، آذربایجان و سایر کشورها امکان پذیر است.
محمد رحمانی،‌ ارزش افزوده صنعت آبزی پروری را بسیار بالا دانست و ادامه داد: در صورت حمایت های بیشتر می توان افق روشن تری برای توسعه این صنعت در نظر گرفت.
نصرت ا... محمدی، یکی دیگر از فعالان این صعنت نیز، توجه به تامین زیرساخت های پرورش و صید آبزیان را از راه های مهم تولید درآمد ناخالص ملی عنوان کرد و گفت: تلاش برای افزایش تولید و تامین نیاز داخلی از یک طرف و بازاریابی مناسب و صادرات محصولات شیلاتی قابل رقابت با کشورهای توسعه یافته از طرف دیگر کمک بسیار چشمگیری در چرخه اقتصادی کشور و خروج از اقتصاد تک محصولی دارد، از این رو، توسعه هرچه بیشتر و پایدارتر صنعت آبزی پروری در کشور بویژه استان های مستعد فعالیت در این عرصه ضروری است

دیدگاه خود را بیان کنید