دوستداران طبیعت،تالاب انزلی را به شکل نمادین از آزولا پاکسازی کردند

دوشنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۲ بازدید


ایرنا ، در این اقدام که روز جمعه و به پیشنهاد جمعی از حافظان محیط طبیعی در روستای آبکنار صورت گرفت بالغ بر 300 نفر از مردم محلی ، اعضای سازمان های مردم نهاد طرفدار محیط زیست، مدیرکل حفاظت محیط زیست گیلان ، رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی ، بخشداری و شورای روستای آبکنار مشارکت و مقدار معتنابهی آزولا را از سطح تالاب انزلی جمع اوری کردند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بندرانزلی به خبرنگار ایرنا گفت : آزولا که یک گیاه آبزی غیربومی وارداتی است جلوی ورود اکسیژن به لایه های پایینی آب تالاب را می گیرد و به آبزیان اکسیژن کافی نمی رسد .

ˈ اکبر میغی ˈ خاطرنشان کرد : رشد بی رویه آزولا از معضلات تالاب انزلی است و تنها راه حل آن نیز برداشت این گیاه است .

وی با اشاره به مغذی بودن این گیاه برای مصارف خوراک دام و طیور و استفاده در ورمی کمپوست افزود: اگر اقدامی برای اقتصادی کردن برداشت آزولا صورت بگیرد هم مشکل تالاب تا حد زیادی حل می شود و هم علوفه مقوی برای پرورش دام تهیه می شود.

آزولا نوعی سرخس با برگ های کوچک (حداکثر دو و نیم سانتی متر) به رنگ سبز تیره تا قرمز مایل به قهوه ای است؛ زادگاه اولیه این سرخس، آمریکای شمالی است، اما در دهه 60 با هدف تثبیت ازت هوا به وسیله این گیاه و استفاده از آن برای باروری خاک از آسیای جنوب شرقی به ایران آورده شد و با بی توجهی به تالاب انزلی راه پیدا کرد.

اندام های این گیاه به دلیل تجزیه در کف تالاب ها رسوب گذاری شدید کرده و باعث ایجاد شرایط بی هوازی و آلودگی بیولوژیک می شوند. به گفته کارشناسان، میزان تولید آزولا در هکتار حدود 30 تا 50 تن در سال است که رسوب این مقادیر انبوه از آزولا باعث افزایش بیش از حد رسوبات در بستر تالاب و فقیر شدن این محیط از نظر شیلاتی نیز می شود.

احمد علی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست

در پیامی به مناسبت گردهمایی داوطلبان مردمی پاکسازی نمادین تالاب انزلی با اشاره به اهمیت حیاتی تالاب برای گیلان و پرندگان مهاجر اعلام کرد : سازمان های مردم نهاد مدافع محیط زیست در ایران و نقش آن ها در دستیابی به مشارکت مردم در حفظ طبیعت ضروری ترین امدادیست که جامعه را به سوی آرمان های پیشرفت و پایداری سوق می دهد

دیدگاه خود را بیان کنید