رشد متوسط 40 درصدی تولید آبزیان در زنجان

چهار‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید


صیادبورانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان، اظهار داشت: استان زنجان طی سال‌های اخیر متوسط رشدی بالغ بر 40 درصد داشته که این میزان از میانگین رشد آبزیان در سطح کشور بیشتر بوده است.
وی به فعالیت مدیریت امور شیلات در استان زنجان اشاره کرد و افزود: این مدیریت در سال 75 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان با بیان اینکه مقایسه میزان تولید بخش شیلات استان از سال 89 تا 91 نشان از رشد مناسب در میزان تولیدات است، یادآور شد: با بررسی‌های صورت گرفته متوسط رشد 40 درصدی مشاهده شده که البته میانگین رشد تولیدات کشوری نیز 10 درصد است که استان زنجان چهار برابر میانگین تولیدات کشور را دارد.
* تولید سالانه 7 هزار و 408 تن انواع آبزی در زنجان
وی استان زنجان را یکی از استان‌های موفق در پرورش و تولید آبزیان در دو بخش گرم آبی و سردآبی عنوان کرد و ابراز داشت: در حال حاضر استان زنجان سالانه 7 هزار و 408 تن تولید در بخش آبزیان دارد که در مقایسه با بسیاری از استان‌ها مناسب است.
صیادبورانی با اشاره به اینکه آبزی‌پروری یک فعالیت نسبتاً جدید کشاورزی است، افزود: آبزیان از تنوع بالایی بین موجودات زنده برخوردارند. استان زنجان طی سال‌های اخیر تولیدات خوبی در بخش آبزیان داشته است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان به تولیدات آبزیان در دو بخش گرم آبی و سردآبی اشاره کرد و اذعان داشت: از مجموع تولید سالانه 7 هزار و 408 تن محصول آبزی در استان 5 هزار و 500 تن در بخش سردآبی است. همچنین یک‌هزار و 908 تن نیز در بخش ماهیان گرم آبی تولید می‌شود.
وی به میزان حجم تولید آبزیان در سطح استان اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به میزان متوسط رشد تولیدات طی سال‌های اخیر و حجم تولید جزو استان‌های برتر کشور هستیم. طی پنج سال اخیر رتبه نخست را با توجه به آمار مقایسه‌ای در کشور داریم.
* تولید80 تن ماهیان خاویاری در بخش ماهیان گرم آبی زنجان
صیادبورانی در پاسخ به وضعیت تولید خاویار در بخش شیلات استان، گفت: ماهیان خاویاری در بخش ماهیان گرم آبی بوده و میزان تولید آن در سطح استان سالانه 80 تن است. در واقع از میزان تولید همچنین یک‌هزار و 908 تن نیز در بخش ماهیان گرم آبی 80 تن متعلق به ماهیان خاویاری است.
مدیر امور شیلات و آبزیان استان زنجان همچنین به تولید ماهی قزل‌آلا در استان اشاره کرد و یادآور شد: قزل‌آلا گونه شاخص در بخش ماهیان سرد آبی است و میزان تولید مناسبی در سطح استان دارد.
وی از تولید 40 تن شاه میگو از تولیدات استان خبر داد و تاکید کرد: از میزان کل تولیدات آبزیان استان علاوه بر 40 تن شاه میگو می‌توان به 230 نوع ماهی بومی که پشت سدهای خاکی پرورش داده می‌شود، اشاره کرد.
صیادبورانی همچنین به تولید انواع ماهیان کپور اشاره کرد و بان داشت: کپور سر گنده، کپور نقره‌ای، کپور علف خوار، کپور معمولی از جمله ماهی‌هایی هستند در بخش ماهیان کپور تولید می‌شوند

دیدگاه خود را بیان کنید