آغاز کوچ زمستانی پرندگان نادر به تالاب های فریدونکنار

شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید


رئیس اداره محیط زیست محمودآباد از مهاجرت 200 هزار قطعه پرنده نادر و کمیاب به تالاب های سرخرود و فریدونکار خبر داد و گفت: 700 قوی فریاد کش به تالاب وزرای محله سرخ رود مهاجرت کرده اند و پیش بینی می شود این تعداد تا چند هزار قطعه افزایش یابد.
یدا... رنجبر با بیان اینکه محدوده تالاب بین المللی فریدونکنار وسرخ رود پنج هزار و 470 هکتار وسعت دارد، افزود:40 درصد از این وسعت درحوزه استحفاضی محمودآباد قرار دارد.
وی تصریح کرد: علاوه بر قو، ده ها هزار قطعه از انواع پرندگان کنار آبچر، غازخاکستری، حواصیل باکلان آبچلیک نیز به این زیستگاه سفر کرده اند.
رنجبر خاطر نشان کرد: ماموران اداره محیط زیست شهرستان به صورت شبانه روزی در پاسگاه های محیط بانی مستقر هستند و حفاظت و مراقبت از پرندگان مهاجر را بر عهده گرفته اند.
رنجبر، صید به روش دوما را تنها روش صید قانونی بیان کرد و گفت: با توجه به قدمت 300 ساله صید دوما این نوع صید با رعایت ضوابط و مقررات آزاد بوده که مهمترین دلیل آن علاوه بر کمک اقتصادی به مردم منطقه ،حفظ تعادل جمعیت پرندگان است.
وی، همچنین از فعالیت 230 صیاد در دامگاه های سرخرود شرقی، سرخرودغربی، ازباران و دامگاه فریدونکنار که به روش دوما صید می کنند، خبر داد.
رئیس اداره محیط زیست محمودآباد به نقش و اهمیت تالاب فریدونکنار در حفظ گونه های نادر پرندگان اشاره کرد و افزود: این تالاب بیست و دومین تالاب بین‌المللی کشور بوده که در کنوانسیون رامسر نیز ثبت است

دیدگاه خود را بیان کنید