کاهش سهمیه صید ماهی تن اقیانوس آرام

یک‌شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۲ بازدید


(ایسنا)، گلن هوری، مدیر اجرایی کمیسیون شیلات پسفیک غربی و مرکزی (WCPFC) میزان کاهش تصویب شده را کمتر از انتظار خواند و نسبت به نبود قدرت تنبیهی برنامه تصویب شده ابراز نومیدی کرد
در کنفرانس شیلات منطقه‌ای اقیانوس آرام، کاهش سهمیه ماهی تن به منظور جلوگیری از صید بی‌رویه مورد توافق شرکت کنندگان قرار گرفت
این کمیسیون 25 عضو دارد که از کشور جزیره ای کوچک نایو با 1200 نفر جمعیت تا اتحادیه اروپا را دربرمی‌گیرد و تصمیم گیری بر اساس توافق جمعی را دشوار می‌سازد.
در این کنفرانس که روز جمعه در شهر کارینز استرالیا برگزار شد، توافق شد سهم صید ماهی تن چشم درشت برای کشورهای صیدکننده خارجی 10 تا 30 درصد کاهش پیدا کند. همچنین توافق شد شمار کشتی‌های ماهیگیری خارجی صیدکننده ماهی تن چشم درشت افزایش پیدا نکند.
این کمیسیون سال آینده محدود کردن صید با تورهای کیسه ای را پس از سال 2014 بررسی خواهد کرد.
کشورهای جزیره‌ای و فعالان محیط زیستی که در این کنفرانس پنج روزه شرکت کردند، اظهار کردند که کاهش تایید شده مانع صید بی رویه نخواهد شد.
نتیجه این نشست واکنش خشمگینانه گروه محیط زیست پیو را برانگیخت.
آماندا نیسکون، مدیر حفظ ماهی تن این گروه کمیسیون را به ناتوانی در حمایت از گونه‌های ماهی تن متهم کرد.
رکورد 2.65 میلیون تن ماهی تن سال گذشته از اقیانوس آرام صید شد که 60 درصد از صید جهانی به حساب می‌آید و توسط کشتی‌های ماهیگیری آب‌های دور از اروپا، آمریکا، چین، کره جنوبی و تایوان انجام گرفت.
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، نشست کارینز در حالی برگزار ‌شد که کمیسیون بین المللی حفاظت از تن آتلانتیک (ICCAT) اخیرا تسلیم فشارها برای افزایش سهم صید ماهی تن بلوفین در آتلانتیک شرقی و مدیترانه نشد.
پس از مذاکرات فشرده سرانجام این کمیسیون تصمیم گرفت سهمیه سالانه 13400 تن در آتلانتیک شرقی و 1750 تن در آتلانتیک غربی باقی بماند

دیدگاه خود را بیان کنید