ساخت پلیمر جاذب فلزات سنگین و سمی از آب در مقیاس آزمایشگاهی

جمعه ۲۲ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید


نجفی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پژوهشگران دانشگاه ارومیه به منظور دستیابی به تهیه پلیمرهای سه بعدی عامل دار با قابلیت جذب یون های فلزی سنگین، پس از چهار سال تلاش مداوم، موفق شدند پلیمر ˈپلی استایرن آلترناتیو مالئیک انیدریدˈ را اصلاح کنند.

وی اضافه کرد: این کار تحقیقاتی منجر به تهیه پلیمری از نوع رزین سه بعدی عامل دار با قابلیت جذب فلزات سنگین از محیط های ‏آبی برای نخستین بار در جهان شده است.

وی اظهار کرد: نتایج بررسی های پژوهشگران ارومیه ای نشان داده است که رزین های تهیه شده از قابلیت بسیار خوبی در حذف فلزات سنگین وسمی مانند آهن، مس، روی و پالادیوم ‏از محیط های آبی برخوردارند.

عضو هیات علمی دانشگاه ارومیه و عضو تیم محقق افزود: این پلیمرها با توجه به قابلیت خود، در صنایع تصفیه آب و فاضلاب های صنعتی و بخش شیلات کاربرد ویژه ای دارند.

نجفی ادامه داد: قیمت پائین در مقایسه با روشهای دیگر، ساده بودن و استفاده از مواد اولیه داخلی از ویژگیهای پلیمر ساخته شده در دانشگاه ارومیه به شمار می رود.

وی گفت: نتایج این کار تحقیقاتی در چهار مجله معتبر علمی جهان از جمله مجله ‏polymer advanced technology‏ با ضریب 2.2 ، applied polimer science با ضریب 1.4 ، journal of macromolecular science با ضریب 0.89 و Iranian polymer journal با ضریب 1.28 چاپ شده است.

وی اضافه کرد: پروپوزال این پلیمر به شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی ارائه شده که در صورت موافقت با آن، شاهد تولید این محصول در مقیاس نیمه صنعتی می شویم

دیدگاه خود را بیان کنید