استخرهای دو منظوره کشاورزی نقش مهمی در تولید آبزیان زنجان دارد

یک‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۷ بازدید

استخرهای دو منظوره کشاورزی نقش مهمی در تولید آبزیان زنجان دارد
صیاد بورانی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته حدود پنج هزار تن ماهی قزل آلا در این استخرها تولید شدهˈ حدود 90 درصد ماهیان سردآبی ˈ و علاوه بر مصرف در منطقه، به مرکز استان زنجان و استان های همجوار عرضه شده است.

به گفته وی پیش بینی می شود در سال جاری میزان تولید آبزیان در این مزارع به شش هزار تن افزایش پیدا کند.

صیاد بورانی تصریح کرد: پرورش ماهی درکنار کار کشاورزی یکی از روش های استفاده بهینه از منابع آبی است که ضمن اشتغالزایی و کمک به اقتصاد خانواده کشاورز، موجب غنی سازی آب کشاورزی و افزایش محصولات زراعی و باغی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: می توان در آب با دمای هشت تا 18 درجه سانتی گراد ماهی قزل آلا پرورش داد ، علاوه بردمای مناسب آب، جریان دایم و تعویض آب نیز برای پرورش این آبزی لازم و ضروری است.

صیادبورانی اظهارکرد: هرچند تجربه های چندین ساله کارشناسان شیوه هایی را تدوین کرده که در دمای خارج از این دامنه نیز می توان اقدام به پرورش این گونه از آبزیان کرد.

وی افزود: یکی از اقتصادی ترین و مناسب ترین گونه های پرورشی در اکثر نقاط ایران در استخرهای دو منظوره کشاورزی، ماهی قزل آلای رنگین کمان بوده که بازار مصرف مناسبی دارد.

مدیر امورشیلات و آبزیان استان زنجان گفت: این گونه دارای گوشت بسیار لذیذ، ضایعات پایین، سریع الرشد و قدرت سازگاری بالایی بوده و در غذا خوردن سخت گیر نمی باشد.

صیادبورانی ادامه داد: ماهی قزل آلای رنگین کمان علاوه بر غذای زنده موجود در استخر با غذای دستی نیز رشد خوبی داشته و در برابر بیماری ها نیز دارای مقاومت بسیار بالایی است.

وی از جمله مزایای پرورش ماهی در استخرهای دو منظوره کشاورزی را، غنی سازی آب خروجی از استخر در جهت رفع نیازهای زیستی گیاهان عنوان و خاطرنشان کرد: نتیجه این اقدام، افزایش محصولات کشاورزی با کیفیت بهتر خواهد بود.

صیادبورانی تصریح کرد: هدایت این پساب میزان مصرف کود را تا حدودی کاهش داده که از نظر زیست محیطی نیز نکته قابل توجهی است و طبق بررسی های به عمل آمده به ازای هر تن غذای داده شده به ماهی 300کیلوگرم در مصرف کودهای شیمیایی صرفه جویی می شود.

مدیر امورشیلات و آبزیان استان زنجان گفت: آبزی پروری ضمن اشتغالزایی و کمک به اقتصاد خانوارهای کشاورز می تواند بسیاری از هزینه های جانبی را نیز جبران کند

دیدگاه خود را بیان کنید