دریا تا پاییز ماهی‌گیر ندارد

سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴  ۰ نظر   ۴۵ بازدید

دریا تا پاییز ماهی‌گیر ندارد
مدیرکل شیلات مازندران گفت: فصل صید ماهیان استخوانی در مازندران پس از دوبار تمدید به پایان رسید
فصل صید ماهیان استخوانی از 20 مهر ماه سال گذشته پس از دوبار تمدید به پایان رسید.
بیش از 4 هزار نفر در مازندران در زمینه صیادی فعالیت می‌کنند، صیادانی که روزهای سرد زمستان را در آبی دریا به امید کسب روزی حلال تور خود را پهن می‌کنند؛ تورهایی که همیشه بوی ماهی می‌دهند.
چشمان صیادان به دریا است، به بزرگی و بخشش آن و می‌دانند که سفره‌شان بی‌روزی نمی‌ماند، چشمانی که بیش از شش ماه و روزهای سرد سال را در کنار دریا می‌گذراند.‌‌

با توجه به پایان صید، ماهی‌گیران باید تا مهر ماه در انتظار آغاز فصل صید لحظه‌شماری کنند که بتوانند یک‌بار دیگر تورهای خود را در آبی بیکران پهن کنند؛ آیا طی این مدت، کسی از حال ماهی‌گیران خزر با خبر است؟

مدیرکل شیلات مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، با بیان اینکه دریای خزر یکی از مهم‌ترین کانون‌های اقتصادی مازندران است، گفت: در زمینه برداشت منابع آبی از دریای خزر 54 تعاونی صیادی و پره با جمعیتی حدود 4 هزار نفر سالانه از 20 مهر ماه فعالیت صیادی خود را آغاز کرده و تا اواسط فروردین ماه سال آینده ادامه می‌یابد.

حسن حبیب‌نژاد با اشاره به اینکه در فصل بهره‌برداری 93 و 94 حدود 4 هزار و 500 تن انواع ماهیان استخوانی صید شده که ارزش اقتصادی آن حدود 70 میلیارد تومان است، افزود: بیشترین صید مربوط به ماهی کفال بوده که 80 درصد نسبت به سال 92 رشد داشته است.

وی یادآور شد: اداره‌کل شیلات مازندران در راستای حمایت از جامعه صیادی موضوع حفاظت از ذخایر دریای خزر توسط یگان حفاظت آبزیان و همچنین بازسازی ذخایر دریای خزر را به‌عهده دارد.

مدیرکل شیلات مازندران با تأکید بر اینکه همکاری مجموعه جامعه صیادی و کارشناسان سبب می‌شود که فصل صید قابل قبولی داشته‌ باشیم، اضافه کرد: انتظار ما این است که جامعه صیادی در کنار شیلات همان‌طور که در بازسازی ذخایر مشارکت فعال دارد، در حفظ و حراست از منابع و ذخایر نیز مشارکت فعال داشته‌ باشند.

این مسئول اظهار کرد: امسال حدود 50 میلیون قطعه بچه‌ماهی سفید به‌صورت نیمه‌مصنوعی تکثیر و در رودخانه‌های مازندران رهاسازی می‌شود که این امر با هدف بازسازی ذخایر ماهی سفید دریای خزر صورت می‌گیرد.

حبیب‌نژاد با بیان اینکه در کنار تکثیر نیمه مصنوعی، تکثیر طبیعی ماهی سفید از طریق شیل‌گذاری برای دومین سال در دستور کار ما قرار دارد، تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که حدود 12 میلیون قطعه بچه‌ماهی سفید داریم که این روش با همکاری جامعه صیادی اتفاق می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه صیادان استان با مشکل خاصی مواجه نیستند، درباره دلیل تمدید صید ماهی استخوانی برای دومین‌بار در استان، خاطرنشان کرد: با توجه به پایین بودن دمای هوا در فروردین‌ ماه امسال و همچنین با توجه به اینکه دمای آب دریا نیز زیر 10 درجه سانتی‌گراد بوده، هنوز ماهی به مرحله چهارم و پنجم جنسیت و تکثیر طبیعی نرسیده که وارد رودخانه‌های مازندران شود.

مدیرکل شیلات مازندران در پایان گفت: همچنین شیلات به آن میزانی که باید براساس چارچوب تحقیقاتی برداشت می‌کرد، نرسید، به همین دلیل صید چند روزی تمدید شد که هم به میزان پیش‌بینی برداشت برسیم و همچنین مشکلی برای تکثیر طبیعی به وجود نیاید که تمامی فعالیت‌ها با هماهنگی مراکز تحقیقاتی صورت گرفته است.
منبع: فارس

دیدگاه خود را بیان کنید