تالاب آق احیا می شود /گ

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۲ بازدید

تالاب آق احیا می شود
سازمان حفاظت محیط زیست نیز با برنامه ریزی های راهبردی در صدد احیای این تالاب بر آمد. اتصال دو رودخانه شمالی و جنوبی که تامین کننده آب شیرین تالاب آق بود ، یکی از اقدامات موثری بود که با هدف کمک به احیای تالاب انجام شد. همچنین ایجاد نوار خشکی بین تالاب آق و دریای خزر و جدا شدن آب شور دریا از آب شیرین تالاب نیز به منظور حیات دوباره تالاب آق انجام شد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اشاره به نقش حیاتی تالاب ها در حیات موجودات زنده گفت: بر اساس بررسی های زیست محیطی، ارزش اقتصادی تالاب ها و به عبارتی ارزش اقتصادی منابع طبیعی تا آنجاست که با عدد و رقم قابل محاسبه نیست. هر چند اخیرا، علمی با عنوان اقتصاد زیست محیطی در تلاش است تا ارزش های اقتصادی منابع طبیعی را محاسبه کند اما محاسبه کمی ارزش های زیست محیطی تالاب ها تا حدودی دشوار است. در هر حال گفته می شود، هر یک هکتار تالاب برابر با 10 هکتار جنگل ارزش اقتصادی و زیست محیطی دارد. همین کافیست تا ارزش های حیاتی و زیست محیطی تالاب ها بر همگان روشن شود.
امیر عبدوس ادامه داد:‌ تالاب آق اگر چه وسعت کمی دارد اما زیستگاه پرندگان آبزی، گیاهان آبزی و خشک زی بی شماری بوده است هر چند با از بین رفتن تالاب، موجودات زنده مجبور به تغییر اکوسیستم خود می شوند اما گونه هایی از موجودات زنده که تحمل آب شور را ندارند، از بین می روند که این موضوع، تبعات زیست محیطی به دنبال خواهد داشت.
وی با اشاره به احیای تالاب آق گفت: بی شک احیای این تالاب، باعث بازیابی برخی گونه های موجودات زنده می شود، در این صورت بسیاری از پیامدهای زیست محیطی ناشی از نابودی تالاب، قابل جبران می شود.
وی با اشاره به کارکردهای مهم تالاب ها در حیات موجدات زنده خاطرنشان کرد:‌ بی شک، کارکردهای زیست گاهی تالاب مهمترین و اصلی ترین کارکرد آنهاست. تالاب ها برای بیساری از موجودات زنده بستر حیات هستند. موجوداتی که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم در حیات انسان نیز نقش دارند. زیستگاه آبزیان، پرندگان و گیاهان، مستقیم و یا غیر مستقیم ذخیرگاه ژنتیکی ژن های مورد نیاز انسان هستند. به عنوان مثال، پرندگان وحشی مهمترین منبع ذخیرگاهی ژن هایی هستند که در تامین غذای طیور اهلی نقش دارند. اگر به یاد داشته باشید، چند سال پیش که آنفولانزای مرغی وارد کشور شد، بسیاری از طیور توان مقاومت در برابر این نوع ویروس کشنده را نداشتند، حتی تولید کنندگان طیور اهلی نیز چاره ای جز سوزاندن طیور نداشتند اما ژن های مقاوم به این بیماری مهلک در بدن پرندگان وحشی، توان مقاومت آنها را بالا برد.
عبدوس ادامه داد: از طرفی تالاب ها به عنوان پالایشگاه و تصفیه خانه طبیعی آلاینده های محیطی عمل می کنند، آنها با فرایندهای شیمیایی وبیولوژیک توسط موجودات زنده آبزی و موجودات ذره بینی همچون تصفیه خانه طبیعی آلاینده های خاک و آب عمل می کنند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان گیلان با اشاره به ظرفیت بالای تالاب ها در توسعه صنعت گردشگری نیز گفت: تالاب ها با چشم انداز طبیعی تسکین دهنده روحیه انسان هستد و سوای از زیبایی بصری، آرامش روحی را برای نظاره گران به دنبال دارد، مزیتی که به نوبه خود باعث جذب گردشگران و بهره مندی بیشتر از منابع طبیعی می شود.
عبدوس با تاکید بر اینکه تالاب ها همچون ضربه گیر در برابر بلایای های طبیعی عمل می کنند، ادامه داد: تالاب ها در برابر سیلاب ها همچون سدی ایمن عمل می کنند، عاملی که از ضربه زدن مهلک سیلاب ها به عرصه های خشکی می کاهد.
وی همچنین با اشاره به گرم شدن دمای زمین و همچنین آلودگی های هوا که این روزها از معضلات زیست محیطی به شمار می رود، خاطرنشان کرد:‌ تالاب ها جدای از اینکه منبع تامین آب برای مصافر مختلف و ذخیره گاه آب شیرین برای انسان و موجودات است، باعث تلطیف اقلیم نیز می شود. در واقع ذخیرگاه های آبی باعث تعادل بخشی در نوسانات شدید دما می شوند و هم رطوبت و هم درجه حرارت دمای محیط را تلطیف می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان ادامه داد: در استان گیلان، 3 تالاب اصلی وجود دارد که تلاش می شود، گام های اساسی برای حفظ و نگهداری آنها برداشته شود. هر چند حفظ محیط زیست و تمام عرصه های طبیعی وظیفه عمومی است، بنابراین می طلبد تا با فرهنگ سازی و بهره گیری از اثرگذاری رسانه های جمعی، برای نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست و عرصه های طبعی گام های جدی تر و عمل تر برداشته شود

دیدگاه خود را بیان کنید