توسعه صنعت پرورش زالوی طبی با هدف ایجاد اشتغال و افزایش سلامت مردم است

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

توسعه صنعت پرورش زالوی طبی با هدف ایجاد اشتغال و افزایش سلامت مردم است
صمدزاده روز چهارشنبه در نخستین دوره آموزش تکثیر و پرورش زالو در تبریز با بیان اینکه شتاب توسعه پرورش آبزیان در استان مناسب بوده است، اظهار کرد: این استان با قرار گرفتن در سه حوزه آبریز ارس، قزل اوزن و دریاچه ارومیه و با 120 سد خاکی کوچک و بزرگ، 66 رودخانه دایمی و فصلی، دو هزار و 500 رشته چشمه و قنات و 20 هزار حلقه چاه، از پتانسیل بالایی در توسعه آبزی پروری برخوردار بوده و می تواند به عنوان یکی از قطب های شیلاتی کشور در بین استان های غیر ساحلی مطرح باشد.

وی با بیان اینکه با راه اندازی 450 مرکز پرورش ماهی و هفت مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی، تولید ماهی پرورشی استان در سال گذشته به چهار هزار و 565 تن رسیده است، ادامه داد: با برنامه ریزی های انجام شده این میزان در سال جاری به مرز پنج هزار تن خواهد رسید.

صمدزاده گفت: در استان دوهزارو 420 تن ماهی قزل آلا و دوهزارو 150 تن ماهی گرم آبی پرورش داده می شود.

وی با بیان اینکه اهداف حوزه شیلات سازمان بر دو محور توسعه از طریق افزایش تولید در واحد سطح مزارع موجود با استفاده از مکانیزاسیون و توسعه سطح استخربا استفاده ازاستخرهای ذخیره موجود کشاورزی استوار است، افزود: متوسط سرانه مصرف ماهی در کشور 8.5 کیلوگرم و متوسط جهانی آن 16 کیلوگرم است که با اقدامات انجام یافته مصرف سرانه استان از100 گرم در سال 72 به مرز پنج کیلوگرم در سال جاری ارتقاء یافته است.

وی با بیان اینکه با توافق بعمل آمده با شرکت آب منطقه ای استان مجوز حفر 400 حلقه چاه سطحی با استفاده از آب زیر قشری رودخانه های دایمی آذربایجان شرقی در حاشیه رودخانه های ارس، قزل اوزن، قرانقو و آیدوغموش اخذ شده است، افزود: 100 مورد از این چاه ها توسط متقاضیان در مراحل مختلف استعلامات و اخذ مجوزها پیگیری می شود که 30 مورد مجوز چاه اخذ شده که یا حفر شده اند و یا در حال حفر هستند و در مجموع شش مزرعه در حال ساخت بوده و سه مزرعه به مرحله راه اندازی رسیده است.

صمدزاده با بیان اینکه در پنج سد استان و در 250 دستگاه قفس هشت هزار تنی ماهی قزل آلا تولید می شود، افزود: با مجوزی که برای سد خداآفرین اخذ شده است، ظرفیت حداقل استقرار 500 قفس با توجه به ظرفیت سد ایجاد شده است.

وی از ایجاد مجتمع پرورش ماهیان زینتی در پارک یک هزار هکتاری تبریز خبر داد و گفت: این طرح مراحل اداری را طی کرده و پروانه تاسیس آن صادر شده و در حال اخذ تسهیلات است.

صمدزاده به پروژه پرورش ماهیان خاویاری در قفس برای نخستین بار در کشور در آذربایجان شرقی اشاره کرد و افزود: گونه فیل ماهی های پرورش یافته در سد ارسباران در محدوده شهرستان کلیبر در عرض 28 ماه گذشته از 100 گرم به هفت کیلوگرم رسیده اند که با توجه به نتایج طرح های مشابه در جهان نتایج بسیار مثبتی در برداشته است.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهادکشاورزی استان همچنین با بیان اینکه توسعه صنعت تکثیر و پرورش زالوی طبی در آذربایجان شرقی دنبال می شود، گفت: 600 گونه زالو در دنیا شناخته شده است که 10 گونه آن کاربرد درمانی دارد و مهمترین آن زالوی طبی با نام زالوی ˈهیرود و مریسینالیسˈ است که در طبیعت ایران یافت می شود.

وی با بیان اینکه زالو در افزایش گردش خون، برطرف ساختن چین و چروک صورت، مشکلات پوستی، بهبود زخم و کاهش تورم لثه ها موثر است، افزود: ماهانه بین 5 تا 10 هزار مورد از آن در کلینیک های استان مورد استفاده قرار می گیرد که بیشتر از منابع آبی صید می شوند و حتی به کشورهای همجوار صادر می شود.

صمدزاده از برنامه ریزی این سازمان برای تکثیر و پرورش 100 هزار قطعه زالوی طبی در آذربایجان شرقی تا پایان سال خبر داد و افزود: با عنایت به گرایش مردم به طب سنتی و شرایط اقلیمی مناسب استان برای پرورش این گونه امید است با توسعه پرورش زالو شاهد ایجاد فرصت های شغلی جدید برای جوانان بیکار و افزایش درآمد اقتصادی روستائیان در استان باشیم

دیدگاه خود را بیان کنید