راه اندازی سیستم هشدارسریع و مکان یابی بیماری‌های آبزیان کشور

شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۴ بازدید


دکتر محسن مشکات درحاشیه نشست شورای هماهنگی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در اراک در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: این سیستم مراقبتی بهترین وضعیت را در شناسایی و مهار به موقع عوامل بیماری زای آبزیان در ساعات اولیه آلودگی محیطی مهیا می کند.
وی یادآور شد: بر اساس بازدیدهای انجام شده از مراکز پرورش آبزیان استان مرکزی این منطقه از نظر بیماری های آبزیان و تلفات مشکل خاصی ندارد و نسبت به سایر استان ها از نظر سطح و کیفیت بهداشتی در سطح بالایی قرار دارد.
وی اظهار کرد: پارسال تمامی محصولات دامی از نظر مسنجش میزان باقی مانده ها در سیستم پایش قرار گرفت و از سلامت محصولات تولیدی اطمینان خاطر حاصل شد.
معاون دامپزشکی کشور ادامه داد: استان مرکزی در حوزه پرورش و تولید ماهیان سردآبی شرایط خوبی دارذ و بیش از 202 مزرعه در استان در این خصوص فعال است.
مشکات گفت: استان مرکزی یکی از مراکز تکثیر و پرورش ماهی قزل آلای رنگین کمانی است که علاوه بر تامین نیاز استانی به عنوان کانون مهم تامین بچه ماهی سایر استان ها مطرخ است.
وی افزود: بیماری های آبزیان در چهار دسته ویروسی، انگلی، باکتریایی و قارچی تقسیم می شود که باید موارد پیشگیری و مهار این بیماریها به ظرافت دنبال و اقدامات فرنطینه و بهداشتی انجام شود.

معاون دامپزشکی کشور افزود: توسعه صنعت آبزی پروری برای تصمین و ارتقای امنیت غذایی کشور اهمیت راهبردی دارد.
وی خاطرنشان کرد:صنعت آبزی پروری نسبت به صنایع دامی نوپا است ولی باید سهم تولید محصولات آبزی در تامین پروتئین و امنیت غذایی مردم جدی گرفته شود و در سایه برنامه هدفمند جایگاه خود را در سبد غذایی مردم تثبیت کند

دیدگاه خود را بیان کنید