ورود بچه‌ماهیان خاویاری ارمنی به ایران

شنبه ۷ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۴۹ بازدید

ورود بچه‌ماهیان خاویاری ارمنی به ایران
مدیرکل دفتر توسعه بازار شیلات ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این خبر درباره توسعه همکاری‌های بین‌المللی بین ارمنستان و آذربایجان غربی گفت: در صورت توسعه کشت ماهیان خاویاری در کشور، نیاز است تا واریته‌های کشورهای معروف وارد شود.
دکتر عیسی گلشاهی افزود: سابقه گونه‌های هیبرید و دورگه ماهیان خاویاری مربوط به شوروی سابق بوده و بخشی از آن به جمهوری ارمنستان به ارث رسیده است که این راستا همکاری‌های مشترکی در دستور کار است.
وی خاطرنشان کرد: ورود بچه‌ماهیان دورگه هیبرید برای بازار ایران مفید است و هیچ‌گونه مشکلی برای گونه‌های موجود به‌وجود نخواهد آورد، چرا که تمامی آنها تک‌جنس است.
گلشاهی ادامه داد: گونه‌های دورگه ارمنی بازدهی کوتاه‌تری داشته و محصولشان به‌سرعت به تولید اقتصادی می‌رسد.
وی تصریح کرد: توسعه تولید ماهیان خاویاری برای تولید گوشت و خاویار از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و قرار است سالانه میزانی از تولید گوشت به این گونه اختصاص یابد.

صادرات 610 کیلوگرمی خاویار پرورشی
مدیرکل دفتر توسعه بازار شیلات ایران یادآور شد: به‌منظور صادرات مجدد می‌توان پس از ورود بچه‌ماهیان، بسته‌بندی‌های لازم را انجام داد و صادرات به سایر کشورها را به انجام رسانید.
گلشاهی تأکید کرد: در شش‌ماهه نخست سال جاری 610 کیلوگرم خاویار پرورشی صادر شده است و تا پایان سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود که به رقم یک تن برسد.
وی درباره وضعیت خوراک واحدهای پرورشی خاویاری و سایر آبزیان اظهار داشت: در کمبود نهاده‌ها در برهه‌ای وجود داشت، اما از آنجا که نهاده‌های مورد نیاز برای بخش شیلات از گذشته نیز فارغ از کمک‌های یارانه‌ای بوده است، بدین ترتیب مشکلات کمتری در این بخش را شاهد بودیم

دیدگاه خود را بیان کنید