مشارکت مردمی، زمینه ساز رشد صنعت ماهیان خاویاری است

شنبه ۷ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید


ایرنا، ˈحسن صادقلوˈ روز سه شنبه در بازدید از مراحل مختلف صید، کنترل کیفی و نگهداری انواع ماهیان خاویاری با اشاره به توانمندی های خلیج گرگان و جزیره آشوراده که از مراکز مهم تولید خاویار در استان است، بر استفاده بیشتر ازاین حوزه اقتصادی تأکید کرد.

به گفته وی، تحول و توسعه باید نگاه اصلی و مهم مدیریت ماهیان خاویاری استان برای این حوزه باشد.

استاندار گلستان، حضور بخش خصوصی و مشارکت مردم در طرح های صید و پرورش ماهیان خاویاری بویژه استحصال خاویار را مورد تأکید قرار داد و افزود: فرهنگ عمومی باید نسبت به ماهیان خاویاری ارتقا یابد.

صادقلو از دست اندرکاران صید و صیادی خواست تا با برنامه ریزی مشخص، اقدامات لازم برای واگذاری بخش صید و استحصال ماهیان خاویاری به مردم را انجام دهند.

وی تصریح کرد: دولت زیرساخت های مورد نیاز در این حوزه را فراهم می کند و با برنامه ریزی درست و دقیق، زمینه حضور و مشارکت مردمی را در طرح های ماهیان خاویاری افزایش خواهد داد.

به گفته استاندار گلستان ماهیان خاویاری، پرسودترین محصول دریایی هستند که می توانند برای سرمایه گذاران سود رضایت بخشی را فراهم آورند.

ˈخاویارˈ تخم ماهیان خاویاری و از گرانترین غذاهای جهان است، دریای خزر به عنوان بزرگ ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان افزون بر ۹۰ درصد خاویار جهان را تأمین می کند.

فیل ماهی یا بلوگا، تاس ماهی روسی یا چالباش، تاس ماهی ایرانی یا قره برون، ماهی شیب و ماهی ازون برون یا سوروگا گونه های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند.

ماهیان خاویاری یا استروژن، از خانواده تاس ماهیان، از جمله گونه های آب زی کم نظیری هستند که قدمتی چند صد میلیون ساله داشته و از این رو ماهیان خاویاری را فسیل های زنده جهان می نامند.

در راستای مدیریت حفظ، تکثیر و رهاسازی ماهیان خاویاری گفته می شود ایران سالانه در حدود ۲۰ تا ۲۲ میلیون بچه ماهی خاویاری از گونه قره برون را در دریای خزر رها سازی می کند.

از سوی دیگر آشوراده در نزدیکی ساحل شهرستان ترکمن، تنها جزیرهٔ ایرانی دریای خزر است و حدود ۴۰٪ خاویار ایران در نزدیکی این جزیره به دست می آید.

شهرستان بندرگز و بندرترکمن در غرب استان گلستان واقع هستند

دیدگاه خود را بیان کنید