فرصت استاندار به سنگ شکنهای"بشار" برای انتقال

یک‌شنبه ۸ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۳۴ بازدید

فرصت استاندار به سنگ شکنهای"بشار" برای انتقال
خبرنگار مهر، دکتر سید موسی خادمی صبح شنبه در نشست تعیین تکلیف وضعیت واحدهای تولید شن و ماسه رودخانه ای یاسوج گفت: تعطیلی و خروج کارخانجات تولید شن و ماسه در حریم روخانه حد فاصل پل بشار یاسوج تا پل امام زاده مختار(ع) قطعی است.
وی بیان کرد: این کارخانه ها به مدت دو ماه فرصت دارند تا ذخیره های خود را تبدیل به شن و ماسه کرده و به فروش برسانند و پس ازآن نسبت به تعطیلی و جمع آوری این کارخانه ها اقدام کنند.
وی با بیان اینکه این کارخانه ها فاقد مجوز فعالیت از سوی صنعت، معدن و تجارت هستند، اظهار داشت: فعالیت این واحدها از نظر مسائل زیست محیطی نیز قانونی نیست.
خادمی بیان داشت: این کارخانه ها مجوز برداشت و استفاده از بستر رودخانه آنها از سوی آب منطقه ای لغو شده و حق استفاده از آب رودخانه را ندارند.
استاندار، قرار داشتن در حریم روخانه ها، نداشتن منابع کوهی ثبت شده، آلاینده بودن و فعالیت غیر قانونی را از دیگر دلایل تصمیم به تعطیلی انها عنوان کرد.
وی افزود: این کارخانه ها بعد از فرصت اعلام شده هیچکدام حق فعالیت ندارند.
خادمی تصریح کرد: این کارخانجات به مکانهایی که منابع طبیعی، محیط زیست و دیگر دستگاه های مربوطه مجوزهای لازم را صادر کنند انتقال داده می شوند.
وی افزود: به این واحدها تسهیلات جابجایی، مجوز استفاده از منابع کوهی، تغییر کاربری فضای مورد نیاز، با حفظ رعایت فاصله منبع برداشت کوهی تا محل استقرار داده می شود
استاندار یادآور شد: به کارخانجاتی که پایین تراز پل مختار هستند هم مدت دو سال فرصت داده می شود تا جایگاهی برای انتقال و استفاده از منابع کوهی پیدا و نسبت به انتقال کارخانه اقدام کنند.
به گزارش خبرنگار مهر، رودخانه بشار که از کوههای سپیدان در استان فارس و "تنگ سرخ" در شهرستان‌ بویراحمد سرچشمه می گیرد و با پیوستن رودخانه های دیگر به آن در طول مسیر۱۱۵کیلومتری خود، رودخانه کارون را تشکیل می دهد و به خلیج نیلگون فارس می ریزد.
اما در حاشیه این رودخانه 17 واحد تولیدی شن و ماسه وجود دارد که بدون مجوز سالانه افزون بر هزاران تن شن و ماسه از بستر رودخانه بشار برداشت می کنند.
افت سطح رودخانه، برهم خوردن تعادل اکولوژیک آن و مرگ گونه های گیاهی و جانوری این رودخانه و مرگ آبزیان آن از نتایج برداشت بستر رودخانه برای تولید شن و ماسه است که با ادامه این روند هر روز به مرگ اکوسیستم بشار نزدیکتر می شویم.
همچنین فعالیت این کارخانه ها علاوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی، باعث کاهش 4.5 متری سطح رودخانه شده و پل ورودی شهر یاسوج را نیز با خطر ریزش مواجه کرده است

دیدگاه خود را بیان کنید