قطب اول تولید قزل آلای کشور در محاصره بیماری ناشناخته

دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۳ بازدید

قطب اول تولید قزل آلای کشور در محاصره بیماری ناشناخته
خبرنگار مهر، استان چهارمحال و بختیاری استان چشمه و رودخانه ها است ویکی از مراکز باظرفیت برای تولید ماهی سرد آبی به شمار می رود.
چهارمحال و بختیاری با تولید بیش از 20 درصد آبزیان کشور، رتبه اول را در این زمینه به خود اختصاص داده است. هم اکنون 300 مزرعه پرورش ماهی دارای مجوز در استان چهارمحال و بختیاری فعالیت می‌کنند و بیشترین تولید این مزارع ماهی قزل آلا است که بیشتر به استان تهران برای فروش ارسال می شود.
چندی است که بیماری ناشناخته ای مزارع پرورش ماهی استان چهارمحال و بختیاری را در برگرفته است و تلفات زیادی را در بسیاری از مزارع بجای گذاشته و موجب کاهش تولید در این استان شده است.
بسیاری از مزارع پرورش ماهی در پی ورود بیماری ناشناخته تلفات بسیاری داده اند
مدیر دامپزشکی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری در این باره اظهار داشت: در چند ماه گذشته بیماری ناشناخته شده در کشور به آبزیان انتقال داده شده است.
حمید مهری تصریح کرد: طی بازدیدهای صورت گرفته در مزارع پرورش ماهی این استان اکثر ماهیان این مزارع مبتلا به این بیماری شده و تلفات زیادی را در پی داشته است
مهری ادامه داد: این بیماری در کشور ناشناخته بوده و اول در مزارع ماهی استان کهگیلویه و بویر احمر مشاهده و پس از آن در استان اصفهان و در حال حاضر در استان ما شاهد این بیماری هستیم.
وی اذعان داشت: با توجه به اینکه ماهیان سردابی این استان مقدار زیادی از مصرف ماهی سردآبی کشور را تامین می کند لازم است در این خصوص چاره ای اندیشیده شود و از تداوم و تشدید بیماری جلوگیری به عمل آید.
مهری یادآور شد: تلاش ما بر این است که بیماری به صورت بومی انتقال نیابد و مزارع سالم مبتلا به این بیماری نشوند.
ضرورت اطلاع رسانی به مزارع غیر آلودی برای جلوگیریاز ورود بیماری
مدیر دامپزشکی جهاد کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه مراقبت های زیادی از مزارع پرورش ماهی انجام می گیرد، بیان داشت: با اطلاع رسانی مناسب به مزارع پرورش ماهی که تاکنون بیماری به آنجا ورود پیدا نکرده است می توان از این خطر جلوگیری کرد.
مهری افزود: جابه جایی ماهی زنده در مزارع ممنوع اعلام شده است و با توجه به آموزش های لازم می توان از این امر جلوگیری کرد.
وی با بیان اینکه در حال حاضر و با پیگیری های مکرر نقل و انتقال ماهی را کاهش داده ایم، اذعان داشت: این بیماری تنها برای ماهیان است و و قابل انتقال به انسانها نیست
مدیر کل دامپزشکی چهار محال و بختیاری گفت: آموزش در خصوص جلوگیری از بیماری در مزارع پرورش ماهی چهار محال و بختیاری لازم است.
آلودگی در مزارع پرورش ماهی باعث کاهش تولید شده است
مدیر شیلات جهادکشاورزی چهار محال و بختیاری نیزگفت: آلودگی در مزارع پرورش ماهی باعث کاهش تولید شده است.
منصوری اظهار داشت: به تمامی مزارع پرورش ماهی غیر آلوده در این استان اطلاع رسانی کافی در خصوص جلوگیری از بیماری ناشناخته شده در مزارع انجام گرفته است.
وی تصریح کرد: بروشورهای آموزشی با کمک نیروهای دامپزشکی در بین این مزارع توزیع شده است و آنها با با نحوه مبارزه با این بیماری آشنا کرده ایم.
منصوری ادامه داد: از جابه جای بچه ماهی و تخم ماهی در مزارع جلوگیری به عمل آمده است که این بیماری به تمام مزارع انتقال داده نشود
مدیر شیلات جهادکشاورزی چهار محال و بختیاری اذعان داشت: لازم است که مناطقی که مزارع پرورش ماهی در آن جا وجود دارد آب آشامیدنی مردم نیز مورد توجه قرار گیرد.
منصوری یادآور شد: همه تلاش ما بر این است که بیماری به صورت بومی اتفاق نیافتند و در این راستا با کمک دامپزشکی مراقبت های زیادی صورت گرفته است.
مدیر شیلات جهادکشاورزی چهار محال و بختیاری بیان داشت: در این استان نظارت زیادی در مزارع پرورش ماهی صورت گرفته است و جلسات آموزشی زیادی برای پرورش دهندگان داشته ایم

دیدگاه خود را بیان کنید