رشد بي رويه جلبکها در تالابهاي آذربايجان غربي

سه‌شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۲  ۰ نظر   ۵۸ بازدید


واحد مرکزی خبر:تالاب های آذربایجان غربی به سبب ورود آلاینده های شهری و روستائی از طریق آب رودخانه و کانال های زهکشی منتهی به این تالاب با چالشی جدی روبرو هستند.
کارشناس مسئول امور زیستگاههای خشکی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجانغربی امروز گفت : بعد از مشکل کم آبی، فاضلاب های روستایی و آب های برگشتی از اراضی کشاورزی از مهمترین مشکلات تالاب های استان و به ویژه کانی برازان مهاباد به شمار میرود که این موضوع باعث آلودگی شدید در بیشتر تالاب های اقماری دریاچه ارومیه شده است.
حجت جباری افزود : عوارضی چون پر غذایی و رشد بیش از حد جلبکها در تالاب ها، مهمترین چالش در این حوزه است که مرگ این جلبک ها و فرایند طبیعی تجزیه لاشه آنها باعث کاهش میزان اکسیژن محلول در آب شده و در نتیجه ماهیان و آبزیان تالابها با کمبود اکسیژن مواجه می شوند .
همچنین با ورود مواد رسوبی و مرگ و میر جلبک ها روز به روز بستر آب تالاب ها با فزایش رسوب روبرو شده و در نهایت باعث کاهش عمق تالابها می شوند.
علاوه بر این سموم کشاورزی وارد شده به آب تالاب ها بر روی پرندگان نیز از طریق نفوذ در زنجیره غذایی آنها موثر واقع شده و جمعیت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد.
استان آذربایجان غربی 30تالاب را در خود جای داده است که 5 تالاب شامل دریاچه ارومیه،قوپی بابا علی،یادگارلو،شورگل ودرگه سنگی جزء تالابهای ثبت شده در کنواسیون رامسر هستند

دیدگاه خود را بیان کنید