رشد مقالات علمی کشور و پیشی گرفتن از ترکیه در حوزه فناوری دریایی

پنج‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۵ بازدید

رشد مقالات علمی کشور و پیشی گرفتن از ترکیه در حوزه فناوری دریایی
دبیر ستاد توسعه فناوری‌ها و صنایع دریایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با اشاره به برنامه های کشور برای توسعه فناوری‌ و صنایع دانش بنیان دریایی از رشد مقالات علمی ایران در این حوزه و پیشی گرفتن از کشور ترکیه خبر داد.
محمد سعید سیف با بیان اینکه با وجود اهمیت بسیار قابل توجه حوزه صنایع دریایی کشور، متاسفانه یکی از مشکلات گذشته، جزیره ای بودن رشد در بخشهای مختلف آن بوده و کشور نتوانسته است از هم افزایی بخشهای مختلف دریایی استفاده و رشد همه جانبه کشور را در حوزه صنایع دریایی رقم بزند اظهار داشت: برای مثال در حال حاضر با توجه به فعالیتهای گسترده محققان مقالات علمی دریایی کشور از کشور ترکیه پیشی گرفته و کشور از لحاظ علمی در منطقه مقام اول را دارد؛ ولی متأسفانه در حوزه فناوری و تبدیل این علم به درآمد و رشد اقتصادی ضعف داریم و نتوانسته ایم نخبگان و ایده های علمی خود را به صنعت و تولید گره بزنیم.
وی مشکل دیگر در این عرصه را نقص در زنجیره تامین خدمات و تجهیزات عنوان کرد و گفت: پروژه های دریایی مستلزم همکاری بخشهای مختلف مهندسی، ساخت مواد و تجهیزات، بازرسی، خدمات فنی، مونتاژ و ... خواهد بود. لذا باید گلوگاهها و کمبودها شناسایی و در جهت رفع آنها برنامه های مناسب تدوین و به اجرا گذاشته شود.
سیف نگرش کارشناسانه و تخصصی در توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان دریایی را باعث آن دانست که مزایا و توانمندیهای یک کشور در هر حوزه بخوبی شناسایی و استراتژیهای مناسب برای توسعه این بخش صورت گیرد و گفت: در این راستا لازم است کشور ما نیز یک برنامه هماهنگ و همه جانبه برای حل مشکلات، ایجاد فرصتهای شغلی جدید و دستیابی به دانش فنی و فناوریهای جدید داشته باشد. مسلماً این امر از عهده یک وزارتخانه و یا یک سازمان خارج بوده و باید در یک تعامل سازنده و با هم افزایی بخشهای ذیربط سیاستهای مناسب تدوین، تصویب و اجرا شوند.
وی با بیان اینکه گستردگی و تنوع فعالیتهای دریایی کشور و اهمیت استراتژیک آن ضرورت توجه بیشتر به این حوزه را دوچندان می کند افزود: در حوزه صنایع دریایی نیز کشور دچار کمبودها و نیازهای جدی بوده و لذا ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان می تواند نقش مؤثری برای هم افزایی دستگاههای ذیربط داشته باشد که امیدواریم در یک همکاری گسترده شاهد تحول و جهش خوبی در فناوریها و صنایع دانش بنیان دریایی کشور باشیم.
سیف در مورد وضعیت موجود صنایع دریایی و فناوری‌های موجود در این زمینه گفت: خوشبختانه طی سالهای پس از انقلاب به لحاظ ضرورتها و نیازهای مختلف حضور کشور در دریاها و فعالیتهای مرتبط گسترش قابل توجهی داشته و هم اکنون توانمندیها و امکانات بسیار قابل توجهی در بنادر، ناوگان حمل و نقل، صنایع کشتی‌سازی، توسعه میادین نفت و گاز دریایی، شیلات، آموزشها و پژوهشهای تخصصی و دیگر حوزه های مرتبط بوجود آمده است. به عبارت دیگر کشور توانسته است برغم محدودیتها و مشکلات مالی و اقتصادی، سخت افزارها و امکانات خوبی را در حوزه دریا فراهم آورد که بعضاً در سطح منطقه نیز منحصربفرد هستند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌ها و صنایع دریایی معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری افزود: لذا بستر مناسب برای استفاده از این امکانات و ایجاد ارزش افزوده بیشتر و توسعه فناوریهای نو و ظرفیتهای جدید فراهم آمده است. بنابراین امیدواریم با همکاریها و تعامل بین وزارتخانه ها و دستگاههای مرتبط شاهد بهره برداری هوشمندانه و هدفمند از این شرایط باشیم و بتوانیم جایگاه کشور در حوزه فناوریهای دریایی را ارتقاء ببخشیم
منبع : خبرگزاری مهر

دیدگاه خود را بیان کنید