ابراز نگرانی دانشمندان از اسیدی شدن اقیانوس‌ها

دوشنبه ۵ آبان ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۴ بازدید

ابراز نگرانی دانشمندان از اسیدی شدن اقیانوس‌ها
اقیانوس‌ها مقدار قابل توجهی از دی‌اکسیدکربن تولید شده توسط فعالیت‌های صنعتی بشر را جذب می‌کنند.
دانشمندان پس از بررسی میزان افزایش اسیدیته اقیانوس‌ها پس از انقلاب صنعتی دریافتند که پدیده اسیدی شدن اقیانوس‌ها از دوران انقلاب صنعتی آغاز شده و تا به امروز با روندی روبه‌ رشد مواجه بوده است، چرا که هم اکنون میزان اسیدیته آب اقیانوس‌ها 25 درصد بیشتر از دوران شروع انقلاب صنعتی است
مارک والپرت، محقق و زمین شناس دانشگاه سلطنتی لندن در این باره اظهار کرد: اگر سطح تولید دی‌اکسیدکربن بشر با همین روند رو به رشد باقی بماند به احتمال بسیار زیاد تا چند سال دیگر حیات اقیانوسی و در نتیجه منابع و زنجیره‌های غذایی عظیم اقیانوس‌ها با خطری جدی مواجه خواهد شد.

وی در ادامه افزود: میزان رشد اسیدی شدن اقیانوس‌ها از 65 میلیون سال قبل بی‌سابقه بوده و در صورت ادامه این روند بدون شک حیات اقیانوس‌ها در خطر است. عوارض ناشی از اسیدی شدن اقیانوس‌ها با پدیده افزایش کلی دما در روند گرم شدن کره زمین دوچندان شده و غیرقابل کنترل می‌شود.

دانشمندان پس از بررسی بیشتر عوارض اسیدی شدن اقیانوس‌ها بر حیات جانداران متوجه شدند که علی‌رغم باور موجود آبزیان پوسته آهکی تنها قربانیان این مشکل نیستند بلکه با افزایش میزان اسیدیته آب، جانداران دیگر مواد آلوده دیگر آغشته به مس را بیشتر جذب می‌کنند.

جزئیات بیشتر این مطالعه در نشریه Nature منتشر شده است
منبع: خبرگزاری ایسنا

دیدگاه خود را بیان کنید