سواحل بریس چابهار از زباله پاکسازی شد

شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۵۰ بازدید

سواحل بریس چابهار از زباله پاکسازی شد
در اقدامی نمادین درآستانه روز ملی هوای پاک و با ابتکار شورای اسلامی و دهیار بریس وهمکاری اداره حفاظت محیط زیست چابهار و باحضور آحادمردم، همیاران محیط زیست و صیادان دهستان بریس زباله های سواحل زیبای این منطقه جمع آوری شد.
۲۹ دی ماه در تقویم ایران به عنوان روز هوای پاک نام گذاری شده است.
بحران آلودگی هوا در تهران و ۶ شهر آلوده دیگر ایران شامل تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، در سال ۱۳۷۴ مسوولان ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر آن داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، روز ۲۹ دی ماه را به عنوان روز هوای پاک اعلام کنند.
هدف از اعلام روز ملی هوای پاک ایجاد حساسیت دربین اقشارمختلف جامعه بوده است و از آنجایی که کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، مشارکت مردمی و افزایش هماهنگی بین بخشی است این روز می تواند عامل مهمی در ایجاد این مشارکت و هماهنگی بین بخشی باشد.
اشرفعلی حسینی' رییس اداره حفاظت محیط زیست چابهار گفت: در راستای نهادینه سازی فرهنگ حفاظت از محیط زیست و اقدامات خودجوش و فرهنگ مدارانه مردم، با برگزاری کلاسهای آموزشی دربین جوامع محلی باهمکاری ارگانهایی نظیر شیلات، اداره امور عشایری ودهیاران، هم اکنون سطح آگاهی های زیست محیطی به حدقابل قبولی رسیده است.

به گفته وی، هم اینک مردم منطقه ساحلی همکاری خوبی با حافظان طبیعت شان دارند و هرگونه اتفاق را سریعا به اداره محیط زیست گزارش می کنند.

وی افزود: مردم بومی و محلی این منطقه به سطحی از آگاهی محیط زیستی رسیده اند که اگر در دریا مشاهداتی از حیات وحش دریایی داشته باشند و یا لاک پشت یا پرنده مصدومی را مشاهده کنند سریعا مشاهدات را به اطلاع محیط زیست می رسانند.

حسینی با اشاره به اینکه مردم بریس چابهار در حدی عالی به اهمیت محیط زیست، دریا و سواحل پاک اعتقاد دارند، اظهار امیدواری کرد: در تعطیلات آخر سال و همچنین ایام نوروز آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی باشند و در آن ایام نیز اقدامات خودانگیخته در حفظ محیط زیست انجام دهند.

گفتنی است؛ در این آیین فرهنگی، حضور کودکان خردسال که برای پاکسازی ساحل آمده بودند، بسیار چشمگیر بود و این نوید روزهای خوبی برای جامعه رو به توسعه دهستان بریس است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست چابهار تصریح کرد: با واگذاری امتیاز بهره برداری اسکله صیادی به افراد بومی منطقه خوشبختانه وضعیت اسکله بسیار بهبود یافته و دیگر آثاری از زباله و یا رهاسازی سوخت و روغن در محدوده اسکله مشاهده نمی شود.

وی با قدردانی از مدیریت شیلات سیستان و بلوچستان و رییس شیلات بریس، تقویت اینگونه اقدامات و دادن اختیار به افراد بومی منطقه را زمینه ساز استفاده های چند منظوره بویژه گردشگری و تفریحی از این مناطق دانست.

حسینی همچنین اظهارامیدواری کرد: باهمکاری فرمانداری و بخشداری معضل آب آشامیدنی منطقه که باعث گلایه مندی مردم است در آینده برطرف شود تا شاهد ارتقاء شاخصهای بهداشتی و رفاه عمومی در بین مردم باشیم.

گفتنی است روستای بریس به عنوان یکی از بنادر صیادی مهم جنوب کشور محسوب می شود که بخش عمده ای از مواد پروتئینی کشور را تامین می کند.

این بندر در 85 کیلومتری شرق شهر چابهار واقع شده و شبیه شبه جزیره ای است که قدمتی 200 ساله دارد و عمدتاً روی تشکیلات لایه های ماسه سنگی متراکم تا نیمه متراکم صدف دار دوران سوم زمین شناسی قرار گرفته که بیرون زدگیهای آن در محدوده سطوح صخره یی مشرف به ساحل جنوبی قابل رؤیت است.

صید و صیادی عمده شغل ساحل نشینان دریادل منطقه بریس است، نام بندر بریس برگرفته از شغل شریف صیادی است. و از سمت شمال به جاده اصلی چابهار و مرکز بخش نگور و از سمت شرق به روستاهای پشت، بندر صیادی پسابندر و خلیج زیبای گواتر از جنوب و غرب به دریای نیلگون عمان منتهی می شود.

روستای بریس از شمال به کوههای مریخی سر به فلک کشیده ، از غرب و جنوب به دریای عمان محدود می شود.

جمعیت بندر صیادی بریس حدود پنج هزار نفر است.

شایان ذکر است، بندر بریس در فاصله 85 کیلومتری چابهار و در 25درجه و 6 دقیقه عرض شمالی از خط استوا و 61درجه و 95 دقیقه طول شرقی نصف النهار گرینویچ قراردارد که ساخت این بندر در سال 72 آغاز شد و در سال 74به بهره برداری رسید و بایستی همزمان با ساخت این بندر صیادی امکانات و تجهیزات آتش نشانی برای ارایه خدمات به صیادان و مناطق پیرامونی ساخته می شد.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید