تالاب انزلی با مدیریت صحیح زیست محیطی حفاظت می شود

یک‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۶۶ بازدید

تالاب انزلی با مدیریت صحیح زیست محیطی حفاظت می شود
مسوول تیم آژانس بین المللی همکاری های ژاپن (جایکا) در پروژه اکولوژیک تالاب انزلی گفت: این تالاب بین المللی با مدیریت صحیح از طریق آبخیز پساب و زباله، اکوتوریسم و آموزش زیست محیطی حفاظت می شود.
«تومو آئوکی» در دیدار با اعضای شورای شهر انزلی بهره برداری و حفاظت صحیح از تالاب را از طریق اکوتوریسم (طبیعت گردی) امکان پذیر دانست.
وی یادآور شد: تیم جایکا از سال 2003 مرحله نخست پروژه احیای تالاب را به عهده داشت که این مرحله بیشتر شامل مطالعات حفاظت از محیط زیست بود و اکنون بخش اجرایی کار را در دست انجام دارد.
وی افزود: یکی از نتایج برجسته مرحله قبل بوجود آمدن کمیته مدیریت تالاب انزلی به ریاست استاندار گیلان بود.

آئوکی خاطرنشان کرد: مرحله دوم که از اردیبهشت امسال شروع شد شامل اکوتوریسم، مدیریت آبخیز، مدیریت پساب ها و مدیریت زباله و آموزش زیست محیطی است.

وی با اشاره به آشنایی اعضای کمیته با مشکلات تالاب انزلی نظیر رسوب و کیفیت آب افزود: از آغاز این مرحله تمام زیر کمیته های فرعی برنامه عملی را طراحی کردند و سال آینده فعالیت های پایلوتی انجام خواهد شد.

* اکوتوریسم شیوه ای کارامد برای حفاظت از تالاب انزلی

مشاور بحث اکوتوریسم پروژه اکولوژیک تالاب انزلی نیز در این جلسه، مشکلات کنونی زیست محیطی گیلان را دفن غیرقانونی زباله، کاربری غیرمجاز اراضی، نبود آموزش زیست محیطی کافی و فعالیت های غیرمجاز نظیر شکار و صید ذکر کرد.

«ماسانوری شین تانی» اهداف کلی اکوتوریسم را حفاظت، رضایت گردشگران، آموزش زیست محیطی، سودمالی برای ساکنان و حمایت از جوامع محلی عنوان کرد.

وی مشکلات بخش گردشگری را نبود فعالیت های گردشگری کافی، نبود اشتغال کافی برای آژانس های گردشگری، نبود راهنمایان حرفه ای در حد بین المللی و مدیریت نادرست اماکن خواند.

این کارشناس ارشد محیط زیست خاطرنشان کرد: اکوتوریسم در گیلان منافعی نظیر اشتغالزایی و در نتیجه حمایت بیشتر افراد بومی از فعالیت های حفاظت محیط زیست، ایجاد روحیه افتخار به فرهنگ بومی و تلاش برای حفظ آن و حمایت آژانس های گردشگری و راهنمایان تور در برخواهد داشت.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات در همه جای دنیا این است که جوان های روستایی به شهرهای بزرگ مهاجرت کرده و تنها سالخوردگان به عنوان منبع فرهنگ بومی باقی می مانند.

به گفته شین تانی، این در حالی است که آگاهی افراد بومی و آژانس های گردشگری از منافع اکوتوریسم موجب حمایت آنها از فعالیت های حفاظتی می شود.

مشاور بحث اکوتوریسم پروژه اکولوژیک تالاب انزلی تاکید کرد: اکوتوریسم در واقع موجب حفظ طبیعت برای مردم می شود.

* ایجاد مراکز بازدید از تالاب

این کارشناس جایکا تصریح کرد: برنامه عملی اکوتوریسم تالاب انزلی از سال 2015 آغاز و تا 2018 به طول خواهد انجامید.

وی افزود: در قالب این برنامه سه فعالیت اصلی شامل انتخاب دو روستای نمونه برای انجام فعالیت های اکوتوریسمی در اطراف و داخل تالاب انزلی ، نظیر آموزش ماهی گیری و یا تولید صنایع دستی و آشنایی با جلوه های فرهنگ بومی، دوم احداث مراکز فرعی بازدید در روستاها و سوم احداث مرکز اصلی بازدیدکنندگان در شهر انزلی را دنبال می کنیم.

شین تانی یادآور شد: می توانیم توریست ها را به تالاب دعوت کنیم و در مورد اهمیت تالاب برایشان توضیح دهیم.

وی فعالیت های اصلی در مرکز بازدیدکنندگان را شامل آموزش و ارایه اطلاعات به بازدیدکنندگان، ساختن و فروش صنایع دستی، محل فروش سوغات و کتابخانه بیان کرد.

به گفته وی در مراکز بازدید از تالاب فعالیت هایی نظیر پرنده نگری، آموزش زیست محیطی، تولید و نمایش صنایع دستی و هنرهای بومی را می توان انجام داد.

این کارشناس معیارهای انتخاب روستاها برای ایجاد مراکز بازدید را دسترسی راحت و ایمن به جاده های اصلی داشتن زیرساخت های اولیه وسعت کافی، فضای کافی جهت استفاده به عنوان پروژه، نداشتن تاثیرات زیست محیطی بر منطقه و دسترسی به تالاب انزلی عنوان کرد.

وی با اشاره به این که ایجاد مراکز بازدید از آموزش های تئوری موثرتر خواهد بود، آموزش افراد بومی و دانش آموزان و گردشگران در این محل ها را راحت تر و تاثیرگذارتر خواند.

وی دلیل انتخاب شهر انزلی برای ایجاد مرکز بازدیدکنندگان را شمار بالای گردشگران ورودی به این شهر و همچنین علاقه مردم منطقه به شهرشان عنوان کرد.

تالاب انزلی در جنوب غربی دریای خزر در استان گیلان قرار دارد. این تالاب از زیستگاه های مهم آبزیان و پرندگان مهاجر به شمار می آید. در سال های اخیر، ورود آلاینده ها، پساب ها و پسماندها و افزایش رسوبات اکوسیستم تالاب انزلی را به مخاطره انداخته است.

آژانس بین المللی همکاری های ژاپن (جایکا) در زمینه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی با اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان همکاری می کند.
منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بیان کنید