تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور

چهار‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۳  ۰ نظر   ۴۴ بازدید

تهیه نقشه راه فناوری دریایی کشور
رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: نقشه راه فناوری دریایی کشور باید با هماهنگی همه ارگان‌های دست‌اندرکار دریایی کشور تا ۴ ماه آینده تهیه و به عنوان سند بالادستی دریایی کشور استفاده شود.
محمدسعید سیف امروز در کارگاه آموزشی حاشیه شانزدهمین همایش صنایع دریایی اظهار داشت: دریاها و اقیانوس‌ها عرصه‌ای هستند که کشورهای پیشرفته حضور پرقدرت در آن دارند.
وی ادامه داد: دوره‌های مختلف پیشرفت اقتصادی، صنعتی، علمی و فناوری تغییری در محوریت دریایی ایجاد نکرده و حتی تسلط بر فضا نیز خللی در اهمیت عرصه‌های دریایی و اقیانوس‌ها ایجاد نکرده است.
رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران گفت: حجم حمل‌ونقل دریایی، منابع زیستی و غیرزیستی دریاها و اقیانوس‌ها و اهمیت دریاها و اقیانوس‌ها در تغییر آب و هوای کره زمین، نقش آنها را در آینده بشریت تعیین‌کننده کرده است.

وی اظهار داشت: توجه به بحث‌هایی نظیر اشتغالزایی و توسعه اجتماعی در سواحل، کاهش ذخایر نفت و گاز دنیا، جایگاه استراتژیک خلیج فارس و منابع حائز اهمیت آن ایجاب می‌کند با تحمل بیشتری به موضوع دریایی پرداخته شود.

وی یادآور شد: بر این اساس نیاز به تشکیل ستاد توسعه فناوری‌های صنایع دریایی به عنوان یک ستاد تخصصی در سالهای اخیر مشهود بود.

رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران با تأکید بر اهمیت بالای تهیه نقشه راه فناوری دریایی در کشور اظهار داشت: در این باره کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده است و ارگان‌های دست‌اندرکار دریایی باید تلاش کنند تا با همکاری یکدیگر برنامه مدون ظرف ۴ ماه آینده تهیه شده و اولویت‌های بخش دریای کشور مشخص شود.

وی با تأکید بر اینکه تهیه نقشه راه فناوری دریایی چند رکن اصلی دارد، گفت: باید وضعیت موجود و مطلوب شناسایی شود ضمن آنکه وضعیت‌هایی که ما را به سرعت به وضعیت مطلوب هدایت می‌کند مورد شناسایی قرار گیرد.

سیف با بیان اینکه در توسعه فناوری دو عامل کشش بازار و فشار علم و فناوری باید توجه شود به جایگاه ره‌نگاشت و کارکردها اشاره کرد و گفت: مدیریت تحقیق و توسعه، توسعه محصولات و خدمات جدید و بهبود فرآیندها و برنامه‌ریزی‌ها از کارکردهای ره‌نگاشت است.

رئیس هیأت مدیره انجمن مهندسی دریایی ایران یادآور شد: در تدوین ره‌نگاشت فعالیت مقدماتی، تهیه و توسعه و فعالیت پس از تدوین باید مورد توجه باشد.

وی گفت: تا ۴ ماه آینده باید نقشه راه فناوری دریایی کشور با همکاری ارگان‌های مختلف دریایی نظیر سازمان بنادر و دریانوردی، شیلات، بخش فراساحل و بخش‌های صنعتی تهیه شده تا نقشه جامعی در این عرصه داشته باشیم.
منبع: خبرگزاری فارس

دیدگاه خود را بیان کنید